Friday, April 25, 2014

Hukuman mati 529 org di Mesir, NGO gesa Malaysia guna pengaruh




Pertubuhan IKRAM Malaysia mengecam sekeras-kerasnya hukuman mati yang dijatuhkan oleh sebuah mahkamah di Minya ke atas 529 orang aktivis penentang kerajaan kudeta Mesir.

Hakikat hukuman dijatuhkan setelah hanya dua sesi dan tanpa peluang pembelaan bagi semua tertuduh menjadikannya bercanggah dengan prosedur penghakiman dan prinsip keadilan.

IKRAM menyeru kerajaan Malaysia untuk menggunakan pengaruhnya mendesak rejim tentera Mesir supaya menimbangkan semula kes pendakwaan dan hukuman yang telah dijatuhkan.

IKRAM juga menyeru masyarakat antarabangsa untuk mengecam sekeras-kerasnya ketidakadilan yang berlaku, menimbangkan semula sebarang hubungan dengan rejim tentera Mesir, dan mengambil langkah tegas untuk mengembalikan hak demokrasi rakyat Mesir.

-DR MOHD PARID SHEIKH AHMAD Presiden Pertubuhan IKRAM Malaysia.

Prof: Lawatan Obama jamin M'sia dalam pertikaian wilayah

Kunjungan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama ke Malaysia hujung minggu ini akan menyediakan jaminan kepada Malaysia dari segi keselamatan nasional berhubung pertikaian wilayah ke atas kawasan Nine-Dash Line di Laut China Selatan, kata Jeffrey Cheah Institute on Southeast Asia.
  
"Dijangkakan bahawa ia akan memberi jaminan kepada kita mengenai kawasan pertikaian Nine-Dash Line di Laut China Selatan. Malaysia tidak akan didesak oleh jiran-jirannya (mengenai isu itu)," kata Presidennya, Professor Datuk Dr Woo Wing Thye kepada pemberita selepas ceramah mengenai 'Paksi AS kepada Asia dan Implikasinya bagi Rantau ini' di ibunegara semalam.

Ceramah itu dianjurkan bersama oleh Institut Kajian Strategik dan Kepimpinan Asia dan Jeffrey Cheah Institute on Southeast Asia.
  
Nine-Dash Line merujuk kepada garisan sempadan yang digunakan oleh kerajaan China dan Taiwan bagi tuntutan mereka ke atas sebahagian daripada Laut China Selatan.
  
Kawasan pertikaian itu termasuklah Kepulauan Paracel, yang diduduki oleh China tetapi dituntut oleh Vietnam, dan Kepulauan Spratly, dipertikai oleh Filipina, China, Brunei, Malaysia, Taiwan dan Vietnam.
  
Woo berkata kunjungan Obama juga akan merancakkan semula perbincangan mengenai Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) sambil menambah permeterian perjanjian perdagangan itu tidak dijangkakan semasa kunjungan tersebut kerana Obama tidak mempunyai autoriti segera daripada kongresnya.
 
"Kita tidak akan melihat permeterian TPP dalam masa terdekat ini," katanya.
  
Pengarah Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa bagi Dasar Asing dan Kaji Selidik Keselamatan Dr Tang Siew Mun berkata kunjungan itu akan menyediakan peluang baik bagi Obama untuk mengenali Malaysia.
  
"Tumpuan adalah bagi Malaysia dan saya rasa beliau akan meningkatkan pemahaman tentang Malaysia dalam erti kata yang positif," kata Tang.
  
Obama sedang dalam rangka lawatan ke empat negara di rantau Asia Pasifik.
  
Satu daripada matlamat lawatan Obama ke Jepun, Korea Selatan, Malaysia dan Filipina adalah untuk memperlihatkan manfaat kepada Amerika hubungan ekonomi kukuh dengan rantau yang sedang pesat membangun itu.
  
Obama akan tiba di Malaysia sempena lawatan tiga hari bermula esok dan dijadualkan pulang ke Washington Selasa depan.

Bernama
 

TERKINI - Catuan air di Selangor dijangka tamat minggu depan-MB


Menteri besar Selangor dijangka menarik balik catuan air negeri dan Kuala Lumpur minggu depan jika usaha mengepam air lombong ke empangan membuahkan hasil.

Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, beliau akan mengisytiharkan perkara itu jika langkah terbaru kerajaan negeri itu berjaya.

Setakat hari ini, lapan pam berjaya menyalurkan 400 juta liter air sehari (MLD) daripada pelbagai sumber alternatif bagi menampung kekeringan Empangan Sungai Selangor.

Empangan di Kuala Kubu Bharu yang terbesar di Selangor itu membekalkan 60 peratus air di Lembah Klang.

Dalam sidang media di Klang hari ini, Khalid berharap dapat menambah jumlah air dipam daripada 700MLD ke 900MLD sebelum catuan ditamatkan.

TERKINI - Penumpang mabuk disangka rampas pesawat Virgin


Pesawat syarikat penerbangan Virgin daripada Australia pada mulanya disangka dirampas ketika dalam penerbangan dari Brisbane ke Bali, Indonesia hari ini.

Situasi cemas itu bermula apabila terdapat penumpang dilaporkan cuba memasuki kokpit pesawat itu dan juruterbang menggelarnya sebagai “rampasan”.

Bagaimanapun, pegawai Virgin kemudian menjelaskan bahawa pesawatnya tidak dirampas dan penumpang yang cuba memasuki kokpit sebenarnya mabuk.

Televisyen Indonesia melaporkan penumpang itu kini ditahan di Bali.

Kekuatan Lelaki dalam Menggauli Isterinya di Syurga


-SEKADAR ILUSTRASI PENULIS-

Dalam buku Imata'us Sami'in bi Aushafil Huuril Iin yang membincangkan sifat - sifat bidadari , Abu Muhammad Jamal Ismail membuat satu bab yang berjudul " Kekuatan Lelaki dalam Menggauli Isterinya di Syurga . " Seperti apa ? Berikut ini hadis - hadis yang menerangkannya :

عن زيد بن أرقم قال أتى النبي صلى الله عليه وسلم رجل من اليهود فقال يا أبا القاسم ألست تزعم أن أهل الجنة يأكلون فيها ويشربون وقال لأصحابه إن أقر لي بهذه خصمته قال فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم بلى والذي نفسي بيده إن أحدهم ليعطى قوة مائة رجل في المطعم والمشرب والشهوة والجماع قال فقال له اليهودي فإن الذي يأكل ويشرب تكون له الحاجة قال فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم حاجة أحدهم عرق يفيض من جلودهم مثل ريح المسك فإذا البطن قد ضمر
Dari Zaid bin Arqam ia berkata ; Seorang Yahudi mendatangi Nabi shallallahu ' alaihi wasallam dan bertanya , " Wahai Abu Qasim , bukankah anda telah berdalih bahawa penghuni syurga makan dan minum di dalamnya ? " Kemudian laki - laki itu berkata kepada temannya , " Jika ia menetapkan hal ini , maka saya akan membantahnya . " Maka Nabi shallallahu ' alaihi wasallam menjawab : " Ya , demi Dzat yang jiwaku berada di Tangan - Nya , salah seorang dari mereka benar - benar akan diberi kekuatan seratus laki - laki , yakni dalam makanan , minuman , syahwat dan jima ' . " Orang Yahudi itu bertanya , " Maka yang makan dan minum , mestinya akan mempunyai hajat ( buang air ) . " maka Rasulullah shallallahu ' alaihi wasallam bersabda : " Hajat salah seorang dari mereka adalah keringat yang keluar dari kulit - kulit mereka yang wanginya seharum Misk , dan perut pun mengecil kembali . " ( HR. Ahmad )

عن أبي أمامة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما من أحد يدخله الله الجنة إلا زوجه الله عز وجل ثنتين وسبعين زوجة ثنتين من الحور العين وسبعين من ميراثه من أهل النار ما منهن واحدة إلا ولها قبل شهي وله ذكر لا ينثني
قال هشام بن خالد من ميراثه من أهل النار يعني رجالا دخلوا النار فورث أهل الجنة نساءهم كما ورثت امرأة فرعون
Dari Abu Umamah dia berkata ; Rasulullah shallallahu ' alaihi wasallam bersabda : " Tidaklah seorang hamba yang dimasukkan ke dalam syurga melainkan Allah ' azza wajalla akan menikahkan dengan tujuh puluh dua isteri , dua isteri dari bidadari dan yang tujuh puluh dari warisannya penduduk neraka ( isterinya penghuni neraka yang masuk syurga ) . mereka semua mempunyai kemaluan yang rapat dan lelaki syurga itu mempunyai kemaluan yang tidak loyo . " Khalid bin Hisyam berkata ; Maksud dari warisannya penduduk neraka adalah laki - laki yang masuk neraka kemudian mereka mewarisi isterinya untuk penghuni syurga sebagaimana Firaun mewarisi isterinya . " ( HR. Ibnu Majah )

Subhanallah ... [ IK / bersamadakwah ]

Posisi Terbaik Hubungan Suami Isteri

Kamar pengantin (ilustrasi from ruanghati.com)
Dalam Islam , suami isteri dibenarkan menggunakan pelbagai gaya / kedudukan dalam " bercinta " sepanjang menuju " tempat " yang benar .

Diriwayatkan dari Ibnu Abbas bahawa :

جاء عمر إلى رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فقال يا رسول الله هلكت قال وما أهلكك . قال حولت رحلى الليلة . قال فلم يرد عليه رسول الله - صلى الله عليه وسلم - شيئا قال فأنزل الله على رسول الله - صلى الله عليه وسلم - هذه الآية ( نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم أنى شئتم ) أقبل وأدبر واتق الدبر والحيضة

Umar datang menemui Rasulullah shallallahu ' alaihi wasallam seraya berkata , " Wahai Rasulullah , binasalah aku . " Rasulullah bertanya , " Apa yang membinasakanmu ? " Umar menjawab , " Aku mengalihkan tungganganku tadi malam . " Rasulullah diam , tidak menjawab apa-apa . Kemudian turunlah ayat , " Isteri - isteri kamu adalah ( laksana ) tanah tempat bercucuk tanam bagimu , maka datangilah tanah tempat bercucuk tanammu itu sebagaimana saja yang engkau kehendaki " ( QS. Al Baqarah : 223 ) . ( Rasulullah pun bersabda ) " Engkau boleh dari depan atau belakang , tetapi jangan ke dubur dan saat haid . "

Lalu , kedudukan bagaimanakah yang terbaik ? Berikut ini penjelasan Ibnu Qayyim Al Jauziyah dalam Zaadul Ma'ad :

Kedudukan terbaik ketika berhubungan suami isteri adalah , suami berada di atas isteri . Yakni setelah sang suami mencumbui isterinya , merayu dan menciuminua , ia meminta isteri tidur terlentang . Dengan kedudukan ini pula , isteri disebut sebagai katil . Sebagaimana sabda Rasulullah yang bermaksud , " Seorang anak adalah untuk pemilik ranjang . "

Kedudukan ini juga menunjukkan kepemimpinan suami atas isterinya , sebagaimana firman Allah :

الرجال قوامون على النساء

" Kaum laki - laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita " ( QS. An Nisa ' : 34 )

Seorang penyair berkata ,

Jika aku menginginkan istriku ,
ia laksana katil yang menopangku
Saat diriku mencapai kepuasan
Ia laksana pelayan yang selalu memujaku

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman ,

هن لباس لكم وأنتم لباس لهن

" Mereka adalah pakaian bagimu , dan kamu adalah pakaian bagi mereka ( QS. Al Baqarah : 187 )

' Pakaian ' yang paling sempurna adalah saat kedudukan seperti ini . Sebab dengan kedudukan ini , pakaian suami adalah ' ranjang'nya . Sementara pakaian isteri adalah ' selimut'nya . Kedudukan suami di atas isteri , diambil dari konteks ayat tersebut . Ini kedudukan terbaik , suami dan isteri saling menjadi pakaian satu sama lain .

Demikian pandangan Ibnu Qayyim Al Jauziyah mengenai kedudukan terbaik dalam " bercinta " . Wallahu a'lam bissawab . [ IK / bersamadakwah ]

Kecewa Hamas – Fatah Bersatu, AS Ancam Henti Bantu Palestin


Kerajaan Amerika Syarikat ( AS ) mendedahkan kekecewaanya atas perjanjian perdamaian yang digelar di Gaza pada Rabu ( 23 / ​​4 ) lalu . Juru bicara Kementerian Luar Negeri AS Jenefer Besaki membimbangkan bersatunya Hamas dan Fatah dapat menghentikan usaha " perdamaian " dengan Israel yang selama dikehendaki negeri Uncle Sam itu .

Dikutip dari InfoPalestina , Besaki mengatakan dalam sidang akhbar , bahawa semua kerajaan Palestin harus komited untuk tidak menggunakan kekerasan serta menghormati kewujudan negara Israel . Ketidak komitmen yang jelas nampak berkaitan prinsip tersebut , boleh menghalang usaha kita untuk meneruskan rundingan .

" Sangat sukar berfikir bagaimana mungkin berunding dengan kerajaan yang tidak mengiktiraf kewujudan Israel . Oleh kerana itu , AS merasakan satu rasa putus asa dan bimbang dengan pengisytiharan tersebut , " kata Besaki .

Besaki menambah , Menteri Luar Negeri AS , John Kerry telah melakukan perbincangan dengan perdana menteri Zionis Benyamin Netanyahu . Pihak AS kembali mencari perdamaian Zionis - Palestin yang akan bermula Julai menyusul usaha John Kerry . Kemudian kerajaan Zionis membatalkan pertemuannya yang ketiga bersama pemerintahan Palestin dengan pengantaraan AS .

Islammemo menambah , sumber pejabat tinggi AS yang tidak disebutkan identitinya pada Khamis ( 24 / 4 ) menyatakan bahawa AS akan menghentikan bantuan ekonomi untuk Palestin jika kerajaan campuran Hamas - Fatah jadi terbentuk . [ AM / bersamadakwah ]

Dua pesawat mendarat serentak

Sepang: Menara Kawalan Trafik Udara KLIA2 yang diiktiraf Guinness World Book of Records sebagai tertinggi di dunia merekodkan pendaratan pertamanya semalam.
Pendaratan itu turut mencatatkan sejarah tersendiri apabila merekodkan pendaratan serentak dua pesawat di landasan dua dan tiga membabitkan pesawat MH604 Boeing 738 dari Singapura dan MH5403 Boeing 747 yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishamuddin Hussein berkata, menara kawalan berkenaan yang dibina dengan kos RM55 juta mencatatkan ketinggian 141.9 meter dari aras laut.

“Jarak yang jauh antara Landasan Tiga dengan Menara Timur yang terletak di terminal KLIA menyukarkan pandangan dan boleh mengakibatkan risiko keselamatan penerbangan,” katanya selepas penyerahan menara berkenaan daripada Malaysia Airports Holding Berhad (MAHB) kepada Jabatan Penerbangan Awam (DCA) di sini, semalam.

Menurutnya, menara kawalan setinggi 33 tingkat ini boleh memuatkan lapan pengawal trafik udara pada satu masa bagi tempoh 24 jam.
“Bagi menampung keperluan menara kawalan ini, latihan pengawal trafik udara dimulakan sejak Januari lalu termasuk teori dan simulator.

“Buat masa ini, 120 pengawal trafik udara bersedia memulakan operasi KLIA2 dan keseluruhan KLIA,” katanya.
Menurutnya, selain mempunyai bilik kawalan utama (VCR), menara itu turut menempatkan antena radar pergerakan permukaan (SMR) dan bilik pemerhatian kecemasan.

Operasi Menara Barat secara 24 jam dimulakan pada 4 April lalu bagi membolehkan kakitangan operasi membiasakan diri.

Guru Pondok meninggal ‘senyum’ dalam solat

Pasir Mas: “Walaupun arwah penduduk negara jiran, namun dia selalu solat berjemaah di masjid ini. Saya terkejut arwah meninggal dunia ketika sedang solat di masjid ini.
“Saya lihat wajah arwah kelihatan tersenyum,” kata Samsuddin Yasin, 52, antara saksi seorang guru pondok meninggal dunia ketika solat Isyak pada rakaat pertama di Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra atau lebih dikenali sebagai Masjid Beijing di Rantau Panjang, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 8.45 malam itu, Mahama Jehma, 56, dari Kampung Weng, Thailand berkunjung ke Rantau Panjang untuk membeli-belah dan solat Isyak berjemaah di masjid berkenaan sebelum pulang ke kampungnya.

Ketika rakaat pertama, guru pondok itu rebah dan kemudian disahkan meninggal dunia dipercayai akibat serangan jantung.
Foto
JEMAAH Masjid Beijing melihat anggota polis mengangkat jenazah Mahama yang meninggal dunia ketika solat Isyak, malam kelmarin.

Samsuddin yang juga Setiausaha Ahli Jawatankuasa (AJK) Pengurusan masjid itu berkata, kejadian berlaku ketika kira-kira 60 jemaah sedang solat Isyak pada rakaat pertama sebelum dia terdengar bunyi seperti benda jatuh.

SYIAH SESAT! SELAMATKAN DIRIMU

Akhir-akhir ini terdapat kecenderungan sebahagian umat Islam mencemuh dan mengutuk para sahabat Nabi r.hum. seperti Sayyidina Abu Bakar, Umar, Uthman dan lain-lain, bahkan lebih parah lagi melabelkan sahabat-sahabat tersebut sebagai munafiq dan kafir. Mereka melontarkan tuduhan bahawa sahabat menyembunyikan fakta-fakta penting agama dan juga menyelewengkan al-Quran. Mereka meragui kebenaran dan kesahihan ajaran Islam yang ada pada hari ini kerana ianya dibawa oleh sahabat Nabi s.a.w yang dikatakan munafik dan kafir dan sebagai alternatif mereka cuba menampilkan satu bentuk ajaran lain (Syiah) yang kononnya datang dari anak cucu Nabi s.a.w. (Ahlul bait)
Risalah ini bertujuan untuk memberi maklumat dan penjelasan kepada masyarakat
mengenai fahaman Syi‘ah* supaya mereka menjauhi dan tidak terpengaruh dengan
fahaman tersebut dan juga bertujuan untuk menyedarkan mereka yang terbabit
bahawa fahaman Syi‘ah adalah bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenar.
“Individu yang dikatakan Imam oleh golongan Syiah sebenarnya tidak pernah mengaku menjadi imam atau mengajar segala ajaran yang dipegang oleh Syi’ah. Mereka diangkat sebagai Imam oleh golongan Syiah sebagaimana orang Kristian mengangkat Nabi Isa a.s. sebagai anak tuhan (walhal Nabi Isa a.s. sendiri tidak pernah mengaku menjadi anak tuhan).”
SIAPAKAH SYI‘AH?
Syi‘ah ialah golongan yang mendakwa Sayyidina ‘Ali lebih utama daripada sahabat-sahabat lain dan mereka mengkafirkan kesemua sahabat kecuali beberapa orang sahaja. Inilah  perkara pokok yang membezakan golongan Syi‘ah daripada golongan-golongan yang lain. Terdapat beberapa aliran di dalam Syi‘ah itu sendiri tetapi pada dasarnya masing-masing mempunyai konsep yang tersebut di atas iaitu mengkafirkan sahabat. Risalah ini akan memberikan tumpuan kepada Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah (Syiah Imam 12) kerana kekeliruan yang timbul di dalam masyarakat sekarang ini ialah berhubung dengan Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah. Syi‘ah inilah yang dipertikaikan oleh para ‘ulama’ di setiap tempat pada masa ini. Mereka adalah ramai bilangannya dan agak popular terutamanya selepas tercetusnya revolusi Iran.
SYI‘AH IMAMIYYAH ITHNA ‘ASYARIYYAH
Syi‘ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah ialah Syi‘ah yang mempercayai 12 orang imam yang dilantik oleh Allah secara berturutan seperti di bawah ini:-
1. ‘Ali bin Abi Talib (wafat 40 H)
2. Hasan bin ‘Ali (wafat 50 H)
3. Husain bin ‘Ali (wafat 61 H)
4. ‘Ali Zainal ‘Abidin bin Husain (wafat 94 H)
5. Muhammad al-Baqir bin ‘Ali Zainal ‘Abidin (wafat 117 H)
6. Ja‘far as-Sadiq bin Muhammad al-Baqir (wafat 148 H)
7. Musa al-Kazim bin Ja‘far as-Sadiq (wafat 183 H)
8. ‘Ali ar-Ridha bin Musa Kazim (wafat 202 H)
9. Muhammad al-Jawaad bin ‘Ali ar-Ridha (wafat 220 H)
10. ‘Ali bin Muhammad al-Jawaad (wafat 254 H)
11. Hasan bin ‘Ali al-‘Askari (wafat 260 H)
12. Muhammad bin Hasan al-‘Askari al-Mahdi (ghaib 260 H)
Muzakarah Jawatankuasa FatwaMajlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam dalam keputusannya yang bertarikh 5 Mei 1996 telah mewartakan kesesatan Syi‘ah dan mengharamkan pengamalannya di Malaysia. Antara negeri yang telah mewarta dan
mengharamkan Syi‘ah;
Selangor:
19  Januari 1998
W.Persekutuan:
3  April 1997
Terengganu:
25 September 1997
P. Pinang:
16 Januari 1997
N.Sembilan:
12  Mac 1998
Kelantan:
September 1987
Rujukan Lanjut:
www.islam.gov.my/e-rujukan/
syiah.html
Lakaran Imam 12 Syi`ah
Implikasi Sekiranya Ajaran Syiah Menular Terhadap:
Agama Islam: Asas-asas agama Islam seperti al-Quran dan Sunnah ditolak. Islam diberi gambaran yang buruk.
Kerajaan: Jatuhnya kerajaan seperti Iraq dan Iran. Umat Islam Ahlus Sunnah akan dizalimi, dianiayai dan didiskriminasi.
Ummah: Perpecahan, persengketaan malah pembunuhan akan berlaku di kalangan ummah.
Keluarga: Keruntuhan rumahtangga, perbalahan antara anggota keluarga dan lain-lain.
AMALAN-AMALAN DAN AJARAN SYI`AH YANG BERTENTANGAN DENGAN AGAMA DAN FITRAH MANUSIA
(Bersumberkan Kitab-Kitab Syiah)
*Imam Ja’far as-Sadiq berkata: “Pada tanah perkuburan Husain a.s. terdapat
penawar daripada segala penyakit dan ia adalah ubat yang paling besar.” (Man La
Yahdhuru al-Faqih j.2 hal. 600, Tahzib al-Ahkam j.2 hal. 26)
*Abu Hasan a.s. berkata: “Aurat itu ada dua iaitu qubul (kemaluan) dan dubur,
dubur ditutup oleh dua papan punggung, apabila telah ditutup kemaluan dan dua
telurnya maka auratnya telahpun ditutup.” (Al-Furu’ min al-Kaafi j.6 hal.51, Tahzib
al-Ahkam j.1 hal. 374)
*Imam Hassan al-Askari berkata: “Sesungguhnya ibu-ibu kami tidak
mengandungkan kami para imam di dalam perut mereka tetapi dipinggang dan
kami dilahirkan bukan melalui rahim tetapi melalui paha sebelah kanan kerana
kami adalah titisan cahaya Allah yang bersih dan dijauhkan daripada sebarang
kotoran.” (Bihar al-Anwar j. 51 hal. 2, 13, dan 17, I`lam al-Wara hal. 394)
*Khomeini berfatwa: “Mengikut pendapat yang kuat dan masyhur harus
menyetubuhi isteri pada dubur walaupun hal itu tidak disukai.” (Tahrir al-Wasilah
masalah ke 11 hal. 241)
*Abu Hasan bertanya Ja’far as-Sadiq tentang menyewa faraj, meminjamnya dan
menghadiahkan kepada sahabat-sahabat lalu beliau berkata: “Tidak mengapa.” (AlIstibsar j. 3 hal. 141)
*Memenuhi kehendak syahwat seperti meraba dengan penuh syahwat, memeluk,
mengacukan kemaluan ke paha kanak-kanak termasuk ke paha bayi yang masih
menyusu adalah diharuskan. (Khomeini, Tahrir al-Wasilah j. 2 hal. 216)
*Tafsiran pelik Syi’ah antaranya ayat 19,20 surah ar-Rahman yang bermaksud: “Dia
biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula
bertemu, Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing
tidak melampaui sempadannya”. Imam tafsir Syi’ah Ali bin Ibrahim al-Qummi
menukilkan riwayat daripada Ja’far as-Sadiq, katanya: “Ali dan Fatimah adalah dua
laut yang dalam salah satu tidak melampaui satu lagi”. (Tafsir al-Qummi jil. 2
hal.345)
*Tulisan di atas Kaabah Syiah
‘Ali Jaan’ yang bermaksud
‘Ali Adalah Kesayanganku’
Kaabah yang dibangunkan Syiah di Karbala
TANDA-TANDA SESEORANG TELAH DIPENGARUHI / TERJEBAK DENGAN SYIAH
Ciri-ciri di bawah adalah sebahagian dari petanda seseorang yang menganut ajaran Syiah. Berwaspadalah jika anda dapati tanda-tanda sebegini ini tampak mula kelihatan pada orang-orang yang anda sayang.
* Senantiasa memuja Sayyidina Ali dan melebihkan beliau daripada Sayyidina Abu Bakar & Umar
* Memperlekeh dan memandang rendah kepada sahabat-sahabat Nabi s.a.w.
* Sering menghimpunkan (jamak) sembahyang Zuhur bersama Asar dan Maghrib bersama Isya’ tanpa sebarang sebab.
* Kaki tidak dibasuh ketika berwuduk sebaliknya hanya disapu sahaja.
* Sujud di atas batu Karbala ketika solat.
* Menepuk paha ketika memberi salam sesudah sembahyang.
* Tidak mahu makan ikan yang tidak bersisik.
* Melewatkan berbuka puasa sehingga hampir waktu Isya’.
* Memarahi orang yang puasa Asyura.
* Sering memperkatakan tentang keperluan kepada imam zaman ini (imam
mahdi).
Maklumat lanjut berkenaan Syiah boleh
didapati melalui laman web di bawah:
1. www.islam.gov.my/e-rujukan/syiah.html
2. www.abunaaielah.blogspot.com
3. www.tenteradajjal.blogspot.com
4. www.hakekat.com
5. www.kr-hcy.com/shia
6. www.ansar.org/english
7. www.alburhan.com/
12 orang Imam dengan ciri-ciri yang tertentu. Mereka juga dikenali dengan Imamiyyah sahaja. Nama lain bagi mereka ialah Ja’fariyyah kerana sebahagian besar ajaran mereka dikaitkan dengan Imam Ja’far as-Sadiq. Rafidhah juga merupakan gelaran mereka kerana fahaman-fahaman dan ‘aqidah-‘aqidahnya yang melampau.
Mereka percaya Imam Kedua Belas (Muhammad bin Hasan al-Askari) telah ghaib dan akan bangkit sebagai Imam Mahdi sebelum kiamat untuk menghukum Abu Bakar, Umar, Aisyah dan sahabat2 yang lain di dalam peristiwa raj’ah (kebangkitan sebelum kiamat).
Mereka juga percaya kepada al-bada’ (tuhan jahil), penyelewengan al-Qur’an,
kemurtadan para sahabat termasuk Sayyidina Abu Bakar, ‘Umar, ‘Utsman r.a. dan sahabat-sahabat besar Rasulullah s.a.w. yang lain, kemaksuman (tidak berdosa) para imam.
Fahaman Syi’ah dipercayai mula merebak di Malaysia selepas kejayaan Revolusi Khomeini di Iran pada tahun 1979. Pengaruh ajaran dan fahaman ini menular ke negara ini melalui propaganda-propaganda mereka seperti bahan cetak, teknologi internet, orang perseorangan sama ada yang berkunjung ke Iran atau yang datang dari Iran dan sebagainya.
Fahaman Syi‘ah ini semakin tersebar luas apabila beberapa orang pensyarah universiti tempatan telah memainkan peranan untuk menyebarkannya secara serius kepada para pelajar di Institut Pengajian Tinggi. Pengaruh fahaman ini kian menular ke negeri-negeri di Semenanjung Malaysia, antaranya Kedah, Kelantan, Johor, Perak, Wilayah Persekutuan, Selangor dan lain-lain.
ANTARA AKIDAH SYI’AH YANG MENYELEWENG DAN BERCANGGAH DENGAN AJARAN ISLAM
AGAMA SYI‘AH- Penyelewengan Al-Quran. Golongan Syi’ah terutamanya ulama-ulama yang menjadi paksi kepada
agama mereka beri’tiqad bahawa al-Quran yang dihimpunkan oleh sahabat-sahabat r.a. dan berada di tangan umat
Islam sekarang telah diselewengkan dan ditokok tambah. Antaranya Sayyid Ni`matullah al-Jazaairi mengatakan:
“Bahawa tokoh-tokoh Syi‘ah telah sepakat tentang sahihnya hadits-hadits yang sampai ke peringkat mutawaatir yang
menunjukkan dengan jelas tentang berlakunya penyelewengan al-Quran (An-Nuuri At-Thabarsi, Fashlu al-Khitaab, hal.
30). Pegangan tersebut adalah berdasarkan kepada lebih daripada dua ribu riwayat sahih daripada imam-imam
maksum di sisi mereka yang jelas menunjukkan berlakunya tahrif (penyelewengan) di dalam al-Quran.
AGAMA ISLAM- Ulama-ulama Islam sepakat kepercayaan bahawa al-Quran telah diselewengkan adakan satu
kekufuran. Ibnu Qudamah berkata: “Tiada khilaf di kalangan orang-orang Islam pendapat tentang kufurnya orang yang
mengingkari al-Quran sama ada satu surah atau satu ayat atau satu kalimah yang disepakati bahawa ia adalah alQuran.” (Lam’ah al-I’tiqad Bab Al-Quran Adalah Kalam Allah jil. 1 hal. 17).
AGAMA SYI‘AH- Kepercayaan Bahawa Imam 12 Dilantik Dari Pihak Allah, Mempunyai Sifat-Sifat Kenabian Bahkan
Imam Dianggap Lebih Tinggi Daripada Nabi. Dinyatakan dalam Kitab `Aqaid al-Imamiah oleh Syeikh Muhammad
Redha al-Muzaffar, hal. 72: Akidah Kami Tentang Imam itu Maksum Kami mempercayai bahawa imam-imam itu seperti
nabi-nabi, ia wajib maksum dan terpelihara daripada sifat-sifat yang buruk dan keji yang nyata dan yang tersembunyi,
semenjak daripada kecil sehinggalah mati, sengaja atau lupa sebagaimana mereka juga terpelihara daripada sifat lupa,
tersalah dan lain-lain. Khomeini menyatakan: “Kita tidak dapat menggambarkan para imam itu mempunyai sifat lupa
dan lalai.” (Khomeini, Al-Hukumah Al-Islamiyah, hal. 91) Khomeini berkata lagi: “Sesungguhnya imam itu mempunyai
kedudukan yang terpuji yang tidak sampai kepadanya malaikat yang hampir kepada Allah dan nabi lagi rasul”. (AlHukumah al-Islamiah – hal 52)
AGAMA ISLAM- Maksum adalah sifat khusus para nabi dan rasul. Memberikan sifat tersebut kepada orang lain selain
dari mereka bermakna menafikan ‘akidah bahawa Nabi Muhammad s.a.w. adalah penyudah sekalian nabi-nabi. Allah
berfirman: “Nabi Muhammad itu bukan bapa bagi seseorang dari orang lelaki kamu, tetapi dia adalah Rasul Allah dan
penutup Nabi-nabi.” (Al-Ahzab 40)
AGAMA SYI‘AH- Al-Bada.’ Dari segi bahasa al-Bada’ bermaksud nyata sesuatu yang sebelumnya tersembunyi.
Menurut akidah Syi‘ah, al-Bada’ ialah ilmu Allah berubah-ubah berdasarkan sesuatu peristiwa yang berlaku. Dalam kata
lain, Allah mengetahui sesuatu perkara hanya selepas berlakunya perkara tersebut. Ini bermaksud Allah jahil atau tidak
mempunyai ilmu yang meliputi. An-Naubakhti menyebutkan bahawa Ja’afar bin Muhammad al-Baqir telah menentukan
anaknya Ismail sebagai Imam sesudahnya (sebagaimana ketentuan Allah kerana Syi’ah mengatakan imam-imam
dilantik dari pihak Allah) dan beliau telah mengisyaratkan kepadanya semasa hidup lagi, tiba-tiba Ismail mati ketika
beliau masih hidup. Maka Ja’afar pun berkata: “Tidak pernah berlaku kepada Allah (al-Bada’) berhubung dengan
sesuatu seperti mana berlaku kepadanya berhubung dengan Ismail anakku.” (Firaq as-Syiah hal. 84).
AGAMA ISLAM- Ilmu Allah sejak azali adalah meliputi segala sesuatu dan tidak berlaku sebarang perubahan
kepadanya mengikut peristiwa yang berlaku kepada manusia. Allah menjelaskan perkara ini di dalam al-Quran alKarim: “Allah mengetahui pengkhianatan (penyelewengan dan tidak jujur) pandangan mata seseorang, serta
mengetahui akan apa yang tersembunyi di dalam hati.”(Al-Mukmin 19). Dan: “Dan sesungguhnya Allah ilmunya meliputi
segala sesuatu”.(Al-Talaq 12).
AGAMA SYI‘AH – Taqiyyah (berpura-pura). Taqiyyah merupakan konsep atau ciri penting yang tidak dapat dipisahkan
dari ajaran Syi‘ah . Taqiyyah pada hakikatnya adalah “berdusta dan berbohong”. Riwayat-riwayat tentang pentingnya
taqiyyah di sisi Syi’ah banyak terdapat di dalam kitab-kitab utama mereka. Antaranya apa yang dikemukakan oleh alKulaini: Abu Umar al-A’jami katanya Ja’far as-Sadiq a.s. berkata kepadaku “Wahai Abu Umar, Sesungguhnya sembilan
persepuluh daripada agama itu terletak pada Taqiyyah dan tidak ada agama bagi orang yang tidak mempunyai
Taqiyyah dan Taqiyyah itu ada pada tiap-tiap sesuatu, kecuali dalam masalah arak dan menyapu dua khuf (al-Usul Min
al-Kafi, jil. 2 hal. 217).” Di antara hakikat taqiyyah ialah apa yang disebutkan oleh Imam Jaa’far As-Sadiq a.s. kepada
Sulaiman bin Khalid (perawi hadis): “Wahai Sulaiman! Sesungguhnya engkau berada di atas agama yang sesiapa
menyembunyikannya akan dimuliakan oleh Allah dan sesiapa yang menyebarkannya akan dihina oleh Allah.” (Al-Kafi
jil. 2, hal. 222)
AGAMA ISLAM – Jujur dan amanah adalah merupakan ciri penting di dalam Islam sehingga ia menjadi salah satu
syarat kesempurnaan iman. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tidak beriman orang yang tidak mempunyai sifat amanah.”
(Riwayat Imam Ahmad). Kerana itu ulama Islam di zaman lampau tidak mahu menerima riwayat yang dikemukakan oleh Syi‘ah kerana mereka mengamalkan pembohongan. Sehubungan dengan itu Imam Syafie berkata: “Tidak pernah
aku melihat golongan yang menurut hawa nafsu yang lebih pembohong dari golongan Syi‘ah .” (Al-Kifayah, hal. 49, asSuyuti, Tadrib Ar-Rawi, jilid 1, hal. 327)
AGAMA SYI‘AH – Mengkafirkan Para Sahabat Rasulullah s.a.w. Akidah ini merupakan salah satu ciri yang tidak dapat
dipisahkan dari ajaran Syi’ah dan memisahkannya bermakna meruntuhkan ajaran Syi’ah itu sendiri. Al-Majlisi
mengemukakan satu riwayat berbunyi: Kebanyakan sahabat adalah munafik, tetapi cahaya nifaq tersembunyi di
zaman nabi. Tetapi apabila wafat Nabi s.a.w ternyatalah cahaya nifaq itu melalui wasiat Nabi s.a.w. dan mereka itu
kembali murtad”. (Bihar al-Anwar jil. 27, hal 64). Al-Kulaini meriwayatkan dari Muhammad al-Baqir a.s. katanya: “Para
sahabat telah menjadi murtad sepeninggalan Rasullullah s.a.w kecuali tiga orang dari mereka.” Aku bertanya (kata
perawi): “Siapakah yang tiga itu?” Abu Jaafar menjawab: “Miqdad bin al-Aswad, Abu Zar al-Ghifari dan Salman al-
Farisi.”(ar-Raudhah Min al-Kafi, jil. 8 hal 245)
AGAMA ISLAM – Keadilan dan kedudukan sahabat yang tinggi adalah jelas berdasarkan al-Quran. Antaranya: “Dan
orang-orang yang terdahulu yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang “Muhajirin” dan
“Ansar” dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah redha akan
mereka dan mereka pula redha akan Dia, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di
bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar”.(at-Taubah
100). Mengingkari yang sahabat adalah adil bererti mengingkari al-Quran.
AGAMA SYI‘AH – Menghalalkan Nikah Mut’ah. Nikah Mut’ah adalah sebenarnya perzinaan di atas nama Islam.
Nikah Mut’ah ialah satu bentuk perkahwinan kontrak tanpa wali dan saksi, untuk suatu tempoh waktu tertentu dengan
sedikit maskahwin sahaja dengan tiada sebarang tanggungjawab, nafkah, pusaka dan perkara-perkara lain yang
berkaitan dengan perkahwinan biasa. (al-Kafi jilid 5, ms 286), Perkahwinan ini semata-mata berlandaskan nafsu dan
untuk berseronok. Boleh dikahwini sehingga seribu wanita (Wasaailu As Syiah jil. 14 hal. 480). Diriwayatkan daripada
Muhammad Al-Baqir berkenaan mut’ah katanya: “Ianya bukan termasuk daripada empat (isteri). Mereka tidak
diceraikan dan tidak mewarisi. Mereka hanyalah perempuan yang disewakan.” (al-Kafi jilid 5, ms 284). Tidak
menganggap halal mut’ah seolah-olah tidak beriman. Diriwayatkan daripada Muhammad al-Baqir katanya: “Bukan dari
kalangan kami orang yang tidak mempercayai raj’ah dan tidak menganggap halal mut’ah kita”. (Man La Yahduruhu alFaqih jil.3 hal 458)
AGAMA ISLAM – Nikah Mut’ah yang diamalkan oleh Syi’ah tiada bezanya dengan perzinaan dan pelacuran di
samping merendahkan martabat wanita serendah-rendahnya. Kerana itu ia telah diharamkan oleh Nabi Muhammad
s.a.w buat selama-lamanya sehingga hari kiamat menerusi hadits-hadits sahih sebelum Baginda wafat melalui
beberapa orang sahabat dan salah seorangnya adalah Saidina Ali sendiri seperti katanya: “Bahawa Rasulullah s.a.w.
melarang nikah mut’ah pada hari peperangan Khaibar dan melarang juga memakan daging keldai kampung.” (Riwayat
Ibn Majah dan al-Nasa’i)
Gambar-Gambar Sekitar Perayaan Kufur Syi`ah Tatkala Menyambut 10 Muharram
BAGAIMANA AJARAN SYIAH DISEBARKAN DALAM MASYARAKAT
1. Menghantar pelajar-pelajar dari Iran ke Universiti Awam dan Swasta
2. Menyiarkan artikel berbau Syiah di akhbar perdana dan majalah-majalah
3. Menyebarkan risalah dan buku-buku propaganda Syiah di tempat awam
4. Menyertai expo-expo terutamanya anjuran badan-badan Islam
5. Meresapi dalam jemaah-jemaah Islam
6. Menganjurkan kelas-kelas tahfiz dan terlibat dalam sistem pendidikan bermula dari pra sekolah.
7. Berkahwin dengan pemuda-pemudi Sunni
8. Bergerak aktif di alam siber dengan menyebarkan
dakyah Syiah dan berdebat di forum-forum sunni
Nota: Sebarluaskan risalah ini jika anda prihatin terhadap ancaman yang melanda akidah umat Islam.

BENARKAH MENDENGAR LAGU ITU HARAM?

Masalah nyanyian yang disertai muzik baik dengan alat ataupun tanpa alat adalah satu masalah yang sering dibahas sejak dahulu lagi. Sebenarnya, para ulama telah bersepakat bahawa semua bentuk nyanyian atau lagu yang mengandungi unsur-unsur yang tidak baik, bertentangan dengan syariat Islam dan menganjur kepada berlakunya maksiat adalah HARAM.
Namun, dalam kalangan ulama fiqh terdapat khilaf(perbezaan pendapat) dalam masalah ini.
Para ulama juga telah menyetujui dan memBOLEHkannya apabila ingin meraikan suasana gembira dan bahagia, misalnya di waktu perniakahan, hari-hari besar dan sebagainya.
Hakikatnya, tidak semua nyanyian atau lagu adalah tidak bermanfaat, kerana ada sesetengah lagu yang banyak mengandungi hikmah atau nasihat. Ada juga sesetengah lagu bersifat doa dan dakwah. Hal ini bergantung kepada tujuan dan niatnya. Selari dengan sabda Nabi Muhammad S.A.W dalam sebuah hadis yang agak panjang, berikut merupakan petikan daripada hadis tersebut, mafhumnya bermaksud:
“Sesungguhnya tiap-tiap amalan itu bergantung pada niatnya; dan sesungguhnya apa yang diperoleh seseorang adalah berdasarkan apa yang diniatkan”
(HR Bukhari dan Muslim)
Bagi sesiapa yang melakukannya dengan tujuan maksiat, tentu hal itu menyebabkannya menjadi fasik dan ia DILARANG. Begitu juga sebaliknya, apabila nyanyian itu dijadikan sebagai dorongan untuk melakukan ketaatan dan hal-hal terpuji, sudah tentu ianya TIDAK DILARANG.
Telah berkata Imam Al-Ghazali :
“Jika disebutkannya nama Tuhan sebagai sumpah bagi sesuatu yang tampak dan niatnya tanpa tujuan, tidak dapat dianggap berdosa, apalagi membuat syair, nyanyian dan sebagainya”
Dalil yang membolehkan menyanyi atau mendengarkannya, adalah antara lain dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dan Bukhari iaitu:
“Ketika Abu Bakar datang kepada Nabi S.A.W di rumah ‘Aisyah R.A pada hari raya, ada dua jariah(hamba sahaya) sedang menyanyi, kemudian Abu Bakar marah dan mengatakan ‘Apakah layak perbuatan syaitan ini dilakukan di hadapan Rasulullah S.A.W?’. Kemudian, Nabi S.A.W besabda, “Wahai Abu Bakar, biarkan mereka, hari ini adalah hari besar”
Adapun sebaiknya bagi seorang Muslim dan Mukmin Sejati yang berhati-hati hendaklah mengambil langkah berjaga-jaga dalam hal ini. Agar tidak terjerumus kepada melakukan dosa yang boleh menggelapkan hati.
Semoga apa yang kita dapat, dapat sama-sama kita ‘amal dan sampaikan. InshaAllah.
 ::Rujukan: Hudal Islam, Fatawa Mu’ashirah sebuah kitab karangan As-Syeikh Dr. Yusuf Abdullah Al-Qardhawi 

MENINGGALKAN SOLAT JUMAAT

jumuah-prayer
Dari Abdullah bin Umar dan Abu Hurairah r.a keduanya menceritakan bahawa mereka mendengar daripada Rasulullah s.a.w ketika baginda sedang berkhutbah di atas mimbar, sabdanya:
“Hendaklah orang-orang yang suka meninggalkan Jumaat menghentikan perbuatan mereka itu, atau adakah mereka mahu Allah membutakan hati mereka dan sesudah itu mereka betul-betul menjadi orang yang lalai?” – H.R Muslim.
Huraian :
Meninggalkan solat Jumaat merupakan perbuatan yang ditegah kerana solat jumaat hukumnya adalah fardhu ain ke atas setiap individu muslim. Orang yang meringan-ringankan hukum Allah ini akan mengundang kemurkaan-Nya dan mereka bakal menerima balasan yang setimpal dengan dosa yang dilakukan. Bahkan orang yang enggan mentaati suruhan Allah pintu hatinya lama-kelamaan akan tertutup daripada mendapat hidayah menjadikan mereka semakin sesat dan tanpa segan terus melakukan dosa-dosa yang lain.
Sesungguhnya orang yang dibenarkan meninggalkan solat Jumaat hanyalah mereka yang menghadapi kesukaran yang mencapai darjah keuzuran syar’i sepertimana yang berlaku kepada orang sakit dan orang musafir. Oleh itu sekiranya seseorang itu tiada sebarang alasan yang munasabah di sisi syarak untuk meninggalkan solat Jumaat, maka hendaklah mereka mengerjakannya kerana solat Jumaat selain dariapada suatu kewajiban dalam beribadat kepada Allah S.W.T ia juga merupakan suatu syiar Islam yang wajib dipelihara demi menjaga kesucian agama.

TAZKIRAH - ANDAI RASULULLAH ITU MASIH ADA

ohislam-muhammad-2
Ini hanyalah satu muhasabah bukan realiti dan harap ia tidak menjadi kontroversi.
Bayangkan apabila Rasulullah dengan izin Allah tiba-tiba muncul mengetuk pintu rumah kita.
Ketika itu Baginda datang dengan tersenyum dan muka yang berseri-seri di hadapan pintu rumah kita. Apa yang akan kita lakukan? Mesti kita menjadi sangat terkejut, memeluknya erat-erat lantas mempersilakan baginda masuk ke ruang tamu. Kemudian kita tentunya akan meminta agar Rasulullah sudi menginap beberapa hari di rumah kita. Tapi barangkali kita meminta Rasulullah menunggu sebentar di depan pintu kerana teringat VCD 18+ atau lukisan wanita separuh bogel yang melekat di ruang tamu kita sehingga kita terpaksa memindahkan semuanya ke belakang dengan tergesa-gesa kemudian menggantikan khat nama Allah dan Muhammad yang tersimpan dalam almari dan kita meletakkannya di ruang tamu.
Apa agaknya Rasulullah katakan jika baginda tahu semua itu? Bagaimana pula jika Rasulullah bersedia menginap di rumah kita? Barangkali kita menjadi malu kerana tidak mengetahui sedikitpun sejarah Rasulullah s.a.w, keluarga dan sahabatnya. Kita terpaksa menukar ruang tamu menjadi ruangan solat, malah segera mencari pakaian solat, kopiah, serban dan al-Quran. Manakala bagi anak isteri, kita terus belikan pakaian menutup aurat demi menutup malu selama ini kita berpakaian tidak menutup aurat .
ohislam-muhammad
Apa agaknya rasa Nabi dengan perlakuan dan lakonan kita itu? Belum lagi koleksi buku-buku, kaset dan karaoke kita. Ke mana kita harus menyingkirkan semua koleksi itu demi menghormati junjungan kita? Sudah tentu kita menjadi malu kerana kita tidak pernah ke masjid meskipun azan berkumandang. Kita juga pasti malu kerana pada waktu Maghrib keluarga kita masih sibuk di depan televisyen. Kita hanya menghabiskan hampir seluruh waktu untuk mencari kesenangan duniawi. Sudah tentu juga kita berasa malu kerana keluarga kita tidak pernah menunaikan solat sunat, sangat jarang membaca al-Quran dan tidak mengenal jiran tetangga kita.
Sudah tentu kita malu jika Rasulullah menanyakan kepada kita siapa nama tukang sampah yang setiap hari lewat di depan rumah kita.
Justeru, bayangkan apabila Rasulullah tiba-tiba muncul di depan rumah kita. Apa yang akan kita lakukan? Masihkah kita memeluk junjungan Nabi kita itu dan mempersilakan baginda masuk dan menginap di rumah kita? Atau akhirnya dengan berat hati, kita menolak kunjungan baginda kerana hal itu akan sangat membuat kita segan dan malu. Maafkan kami ya Rasulullah. Oh betapa memalukannya kehidupan kita saat ini di mata Rasulullah. Itu belum lagi kalau hendak kira cara kita mencari duit, membina keluarga, cara kita berpolitik, berniaga dan segala perlakuan kita yang bertentangan dengan sunnah Nabi Muhammad s.a.w. Layakkah kita bergelar umat Muhammad, dan layakkah kita mendapat syafaat Nabi di hari akhirat nanti?

10 Tips Romantis yang Didambakan Isteri

Suami istri romantis (wanitadara.com)
Entah pernah mengungkapkan atau tidak, hampir setiap istri mendambakan suaminya bisa bersikap romantis. Terutama, ketika mereka masih dalam kondisi pasangan muda. Yakni, kira-kira pasangan yang berusia kepala dua hingga kepala empat.

Sebagai suami, Anda bisa mengambil 10 tips dari DR. Karim Asy Syadzili ini untuk menjadi romantis seperti dambaan istri:

1. Jadikan istri karunia spesial dalam kehidupan Anda
Pertama-tama Anda harus berangkat dari paradigma bahwa istri adalah karunia spesial yang dianugerahkan Allah untuk Anda. Dialah “tulang rusuk” Anda, dialah yang diikat “mitsaqan ghalidha” dengan Anda, dialah yang akan melahirkan generasi penerus Anda, dialah yang setia melayani Anda, dialah yang mempersembahkan segala hal terbaiknya untuk Anda. Karenanya jadikan ia lebih penting daripada pekerjaan dan teman-teman. Jangan campakkan perasaannya dengan membuatnya merasa tidak lebih penting dari HP Anda atau tidak lebih penting dari gadget Anda.

2. Jadikan istri sebagai tempat rahasiamu
Jadikanlah istri sebagai orang yang paling Anda percaya. Anda menyampaikan kepadanya apa yang tidak bisa Anda sampaikan kepada orang lain. Anda mengatakan kepadanya impian dan harapan. Anda mengajaknya berdiskusi tentang rencana masa depan.

Sebaliknya, jangan membuat istri merasa tidak dipercaya. Jangan membuatnya merasa tidak lebih dipercaya daripada teman atau sahabat Anda. Apalagi jika teman Anda itu adalah wanita. Na’udzubillah.

3. Temanilah ke mana ia suka
Ini bukan bicara tamasya yang menghabiskan banyak uang yang mungkin Anda kesulitan melakukannya. Tetapi tips ini bisa Anda lakukan secara sederhana, misalnya dengan menemaninya belanja. Menemaninya ke rumah orang tua lebih sering daripada biasanya. Mengantarnya arisan atau ke rumah temannya.

4. Manfaatkan momen-momen penting
Misalnya tanggal pernikahan, hari melahirkan, saat istri khatam Qur’an, hafalannya bertambah 1 juz, dan sebagainya. Anda tidak harus memberikan hadiah yang mahal secara materi. Ucapan selamat, sebuah surat cinta, makan malam di luar, merupakan contoh alternatif yang bisa Anda lakukan dan insya-allah memberi kesan romantis dan mendalam.

5. Merayunya
Umumnya lelaki irit bicara. Tetapi cobalah memuji istri ketika ada hal yang Anda sukai atau ketika istri sedang berupaya melakukan sesuatu untuk Anda. Katakan bahwa masakannye sedap, kamarnya romantis, bajunya anggun, wajahnya lebih cantik, dan seterusnya.

6. Tatapan cinta
Ketika Anda berbicara dengan istri, tataplah matanya dengan keteduhan dan cinta. Ini akan membuat suasana hubungan Anda menjadi lebih romantis, meskipun Anda belum bisa mengungkapkan dengan banyak kata.

7. Berikan kejutan/surprise
Lakukan hal yang tidak pernah ia sangka. Anda memberinya hadiah tanpa bicara sebelumnya.

8. Sanjung istri di depan orang lain
Kadang suami khawatir istri malu atau dirinya sendiri yang enggan memuji istrinya di depan orang lain, baik kerabat maupun teman. Padahal Rasulullah mencontohkan beliau pernah mengatakan di depan sahabatnya bahwa Aisyah adalah orang yang paling dicintainya. Rasulullah juga memangil dengan panggilan romantis meskipun di depan sahabatnya. Maka, pujilan istri Anda. Sanjunglah ia.

9. Perlihatkan kecintaan anda kepadanya di depan orang
Misalnya saat berjalan bersama, bergandengan. Tidak enggan memanggil dengan panggilan sayang, dan sebagainya. Tentu saja tips ini hanya dilakukan dalam batas yang wajar. Artinya, tidak sampai ‘pamer’ keintiman di depan orang lain semisal ciuman di depan banyak orang.

10. Perhatikan suasana jiwanya 
Menjadi suami yang romantis artinya adalah menjadi suami yang hadir dan membersamai istri sesuai dengan suasana jiwanya; selaras. Maka jika istri gembira, suami pun turut bergembira. Jika istri sedang bersedih, suami berusaha menghiburnya. 

Menyamakan suasa jiwa ini bisa dilakukan dengan memegang tangannya lebih intens, membelai rambutnya, menghapus air matanya dengan tangan Anda saat ia menangis, dan seterusnya. [IK/bersamadakwah]

Thursday, April 24, 2014

Teladan Pernikahan Ali dan Fatimah

Siluet suami istri
Sejarah sahabat adalah kisah terbaik yang belum pernah tertandingi oleh generasi setelahnya. Kedalaman keyakinan akan Allah, kejernihan fikiran dan semangat untuk beramal senantiasa menjadi pelajaran sangat berharga bagi siapa saja yang mau meneladaninya.

Uniknya, keteladanan ini terdapat dalam semua aspek kehidupan. Mulai dari akidah, fikih, hukum, kehidupan, pernikahn dan banyak hal lagi termasuk ekonomi, bisnis, sosial-kemasyarakatan, dan juga budaya.

Salah satu yang paling monmental, adalah kisah pernikahan antara ‘Ali bin Thalib dan Fathimah binti Rasulullah. Pernikahan luar biasa ini selalu hangat dibincangkan lantaran kedalaman dan kebenaran niat pelakunya.

Sebelumnya, Abu Bakar dan Umar sudah melamar Fathimah. Tapi Rasulullah menolak lamaran keduanya dan kemudian menikahkan anaknya itu dengan sepupu dan sahabat beliau, ‘Ali bin Abi Thalib. Sebagaimana diriwayatkan oleh Imam Thabrani dengan sanad terpercaya, Rasul bersabda, “Allah menyuruhku menikahkan Fathimah dengan ‘Ali.”

Tentang kisah pernikahan itu, mari kita seksamai ulang. Semoga dengan ini, akan semakin baik pemahaman kita tentang hal ini dan bertambah keberkahan ilmu yang kita dapati. Penting dicatat, ‘Ali menikahi Fathimah dengan mas kawin baju perang. Tapi baju tersebut kemudian dihibahkan lagi kepada ‘Ali oleh Fathimah untuk keperluan sehari-hari mereka.

'Ali berkata, "Aku menikah dengan Fathimah."

Bolehlah saya menyela, "Apa yang dimiliki oleh 'Ali ketika menikahi anak Rasulullah yang mulia itu? Setajir apakah dia?"

Anak Abi Thalib ini melanjutkan, "Kami tidak memiliki alas tidur kecuali selembar kulit domba."

Bolehkan kalau saya menyela lagi, "Saudaraku, di kontrakan atau di rumah orangtua anda, sudah ada kasur, kan? Minimal tiker ada ya? Lebih baik mana dibanding 'hanya’ selembar kulit domba?"

Lanjut 'Ali, "Malam hari kami pergunakan sebagai alas tidur, dan siang harinya kami jemur.”

Jadi, "Kasur yang dimiliki itu, bisa dibuat tidur di malam harinya dan siangnya dijemur. Biar anget."

'Ali melanjutkan, "Kami tidak memiliki pembantu, pekerjaan rumah tangga ditangani oleh Fathimah."

Jadi, untuk menikah memang tidak ada aturan harus kaya dulu, tajir dulu, mapan dulu, dan seterusnya.

Apa modal yang diberikan oleh Rasulullah (Sang Mertua)?

Kata 'Ali, "Ketika Fathimah pindah ke rumahku, Rasulullah membawakan: selimut, bantal kulit berisi serabut kurma, dua gilingan tepung, satu gelas dan kantong susu."

Bolehlah kalau ada sahabat yang mau mengkonversikan 'warisan' Rasul kepada mantunya itu ke dalam rupiah. Silahkan. Berapa nilainya?

Lantas, bagaimana keseharian Fathimah?

Berikut penuturan 'Ali, "Saking seringnya menggiling tepung, sampai berbekas pada tangan Fathimah. Saking seringnya memanggul air, sampai berbekas di punggungnya. Saking seringnya membersihkan rumah, pakaiannya penuh debu. Saking seringnya menyalakan tungku, sampai pakaiannya penuh arang."

Sebagai penutup cerita, ini sama sekali bukan ajakan untuk bermiskin ria. Karena dari keluarga ‘Ali dan Fathimah itu, terlahir putra-putri terbaik sebagai generasi terbaik umat ini.

Ini adalah bukti nyata. Sebuah cerita yang tak ada dusta di dalamnya. Demikianlah keadaan 'Ali dan Fathimah. Lantas, adakah pemuda-pemudi yang (maaf) bermimpi seperti mereka tapi enggan menilik lebih jauh kepada kehidupan sesungguhnya dan kemudian mencontohnya? []

Copyright @ 2013 INSANI.