Friday, December 13, 2013

PLUS-RATE-CALCULATOR: Semak Kadar & Harga Tol PLUS Secara Online

Salam. Malam ni gua nak share SIKIT info terbaik kat korang. Dengan kenaikan harga minyak,elektrik dan pelbagai lagi benda macam sekarang,elok la guna kalkulator bagi yang melalui highway PLUS utk merancang KOS perjalanan korang tambahan musim cuti sekolah hujung tahun ni. So,

1. Langkah pertama, klik gambar di bawah untuk ke PLUS Calculator Tool.

HARGA TOL
korang perlu mengisi, lokasi entrance dan exit. Kemudian masukkan jenis kenderaan korang, samada kelas 1,2,3,4 atau 5. Untuk mengetahui kenderaan korang jenis kelas kenderaan korang, boleh rujuk gambar di bawah ni.



Jadual Jenis Kenderaan Mengikut Kelas

Selepas semua maklumat dimasukkan, klik button "get result". Sebagai contoh, paparan seperti di atas akan tertera. Kadar tol plus kenderaan kelas 1 dari Kota Damansara ke Gurun adalah sebanyak RM49.20. Jarak perjalanan adalah 360.5KM.

Diharapkan info yang gua share ini dapat membantu korang. SELAMAT BERCUTI..

Thursday, December 12, 2013

Petua Mencari Mangsa Lemas


1. Ambik 7 Biji Batu, Duduk Di Tempat Mula-Mula Manga Yang Lemas Itu Terjun 
2. Batu Pertama Baca Surah Al-Fatihah 7 kali. Kemudian Lontar 
3. Batu Kedua Selawat 7 Kali. Kemudian Lontar
4. Batu Ketiga Surah Al-A’raf Ayat 3 (7 Kali) . Kemudian Lontar
5. Batu Keempat Surah Al Ikhlas 7 Kali. Kemudian Lontar
6. Batu Kelima Surah Al-Falaq 7 Kali. Kemudian Lontar
7. Batu Keenam Surah An-Nas 7 kali. Kemudian Lontar
8. Batu Ketujuh Surah Kursi 7 Kali. Kemudian Lontar

Setiap Kali Nak Melempar Batu Tersebut, Baca "Bismilahiallahuakbar". Dengan Izin Allah, Batu Itu Akan Menepis Dan Memukul Segala Gangguan Dan Benda Yang Menyembunyikan Mayat Mangsa Lemas Tersebut Dan Insyallah Kita Akan Jumpa Mangsa Lemas Lemas Tersebut.


Tips Jimatkan Tenaga Elektrik Dengan Mudah



Gua nak share tips untuk penjimatan tenaga elektrik yang gua jumpa kat blog member gua.. so,arap mendapat sedikit input untuk info ni
Mari kita membaca bagaimana cara untuk menjimatkan elektrik:

Penggunaan Lampu
Lampu adalah perkara asas yang amat penting terutamanya pada waktu malam. Tukarkan mentol lampu yang berwarna kuning anda kepada lampu kalimantang (fluorescent) atau compact fluorescentyang kurang menggunakan tenaga elektrik. Untuk penjimatan yang lebih, hanya gunakan pada tempat yang ada orang,jika tiada orang contohnya di dapur pada waktu lewat malam tutupkan saja lampu tersebut (tutup jika tidak diperlukan). Jangan biarkan lampu menyala ketika tidak diperlukan. Lampu kalimantang ini boleh menjimatkan tenaga elektrik sehingga 25% berbanding lampu 100watt (lampu kuning).
Penggunaan Kipas
Bersihkan kipas anda daripada habuk-habuk yang melekat pada bilah kipas anda. Habuk-habuk ini akan menyebabkan bilah kipas anda menjadi berat dan menghasilkan angin yang kurang. Jika angin kipas tak cukup kuat mesti anda lajukan lagi kipas tu kan? Confirm punye lah! Ini akan meningkatkan lagi penggunaan tenaga elektrik. Rajin-rajinkan la bersihkan bilah kipas tu ye..
Penggunaan Air-cond
Bagi gua Air-cond tak digalakkan sangat, bukan je menggunakan tenaga elektrik yang banyak tetapi boleh membawa penyakit dalam jangka panjang. Air-cond menghasilkan udara yang mengandungi kelembapan atau air (embun), dan kita akan menghirup udara ini, dengan ini udara ini akan membawa sekali kelembapan masuk ke dalam paru-paru kita. Hasilnya? Paru-paru berair, salah satu penyakit yang tidak mempunyai penawar sehingga kini.Jangan biarkan pendingin udara terpasang di bilik yang kosong atau semasa tidak digunakan. Tutup semua tingkap & pintu. Sesuaikan ‘regulator’ pendingin ke tahap sederhana atau rendah.Penghawa dingin yang tidak diservis terpaksa bekerja dengan lebih kuat untuk menyejukkan bilik anda sekaligus menaikkan kadar tenaga elektrik yang digunakan. Cuci filter air-cond sekurang-kurangnya setahun sekali.
Penggunaan Mesin Basuh
Gunakan mesin basuh anda apabila muatan dah penuh sahaja, dengan ini dapat mengelakkan pembaziran yang sia-sia. Dengan ini juga anda boleh menjimatkan tenaga anda sendiri, tak perlu anda basuh berulang-ulang kali dan juga boleh menjimatkan penggunaan air untuk membasuh.Penggunaan Peti SejukJangan buka pintu peti sejuk terlalu lama dan banyak kali dalam masa yang singkat. Ini boleh menyebabkan kedinginan dalam peti sejuk keluar dan akan membuatkan peti sejuk bekerja menghasilkan kedinginan ini semula. Untuk pengetahuan anda, proses penyejukan dan pemanasan paling banyak menggunakan tenaga elektrik. Jadi uruskan peralatan yang berkenaan dengan bijak. Dan juga, pastikan peti sejuk anda ditutup dengan rapat selepas dibuka.
Cara penjimatan yang lain:
Tutup televisyen & video di rumah apabila tidak mahu menonton. Ingat! Televisyen & video banyak menggunakan kuasa elektrik.
Seterika elektrik menggunakan banyak tenaga elektrik. Anda sepatutnya cuba menguruskan masa, seperti menggosok pakaian sebanyak mungkin dalam satu masa. Setiap saat anda memanaskan seterika untuk menggosok akan membazirkan banyak tenaga.
Menggunakan periuk masak tekanan lebih menjimatkan elektrik, masa & tenaga berbanding dapur elektrik.
Beli peralatan yang sesuai untuk keluarga adalah penting. Pembelian yang lampau akan menyebabkan pembaziran wang dan juga penggunaan tenaga.
Jika peralatan elektrik melebihi 10 – 15 tahun, praktikkan penukaran semula kepada peralatan baru yang cekap tenaga.
Pastikan logo “EnergyStar” ada pada peralatan cekap tenaga. Ini menunjukkan persijilan daripada pihak-pihak kerajaan atau pensijilan menbuktikan peralatan ini menggunakan tenaga elektrik secara cekap.

Di Akhir Zaman, Hindari Pekerjaan-Pekerjaan Ini

Rasulullah Shallallahu ' Alaihi wa Sallam telah memperingatkan umatnya untuk berwaspada dengan pekerjaan-pekerjaan yang haram ini. Rasulullah Shallallahu ' Alaihi wa Sallam menyebutkan salah satu tanda rosaknya akhlak umat manusia dengan sikap acuh tak acuh mereka terhadap cara mencari harta kekayaan. Di antara mata pencarian yang dilarang adalah:


a.  Pekerjaan yang berupa kesyirikan dan sihir, seperti perdukunan, paranormal, peramal nasib, dan hal-hal yang sejenis dan semakna dengannya.

b.  Pekerjaan yang berupa ciri-ciri menuju kesyirikan, seperti menjadi membuat patung, melukis gambar makhluk yang bernyawa, dan hal - hal yang sejenis dan semakna dengannya.

c.    Jual beli dalam perkara yang diharamkan oleh syariat seperti bangkai, babi, darah, anjing, patung, lukisan makhluk yang bernyawa, minuman keras, narkotik , dan sebagainya.

Dari Abu Mas'ud al - Ansari ra bahawa Rasulullah Shallallahu ' Alaihi wa Sallam melarang harta dari harga jualan anjing, upah wanita pezinaan, dan upah seorang dukun.

Dari Abu Juhaifah ra ia berkata : " Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ' Alaihi wa Sallam telah melarang harta hasil penjualan darah , jualan anjing , upah budak perempuan yang bekerja untuk berzina ( upah bapa ayam ) . Beliau melaknat perempuan yang membuat tatu , perempuan yang meminta ditato , orang yang memakan harta riba , orang yang memberikan riba , dan orang yang membuat patung . "

Dari Jabir bin Abdillah ra bahawasanya dia telah mendengar Rasulullah Shallallahu ' Alaihi wa Sallam bersabda di Mekah pada tahun penaklukkan Mekah : " Sesungguhnya Allah dan Rasul - Nya telah mengharamkan penjualan khamer (arak) , bangkai , babi , dan patung . " Maka ada seseorang bertanya : " Wahai Rasulullah , bagaimana pendapat anda tentang menjual lemak bangkai , kerana dia boleh digunakan untuk mengecat perahu , meminyakkan kulit , dan orang - orang biasa menggunakannya untuk minyak lampu ? " Maka beliau menjawab : " Tidak boleh menjualnya , ia tetap haram . "

Rasulullah Shallallahu ' Alaihi wa Sallam lantas bersabda : " Semoga Allah memerangi kaum Yahudi. Ketika Allah mengharamkan atas mereka lemak bangkai , mereka mencairkannya lalu menjualnya dan memakan harganya . " 

Dari ' Aisyah radiyalaahu ' anhuma ia berkata : " Ketika diturunkan ayat - ayat di akhir - akhir surat Al - Baqarah tentang riba ( ayat 275 dst ) , Nabi Shallallahu ' Alaihi wa Sallam keluar ke masjid dan membacakannya kepada masyarakat. Beliau Shallallahu ' Alaihi wa Sallam kemudian mengharamkan perdagangan khamer , minuman keras.

d.    Memakan harta riba.

Hai orang - orang yang beriman , bertakwalah kalian kepada Allah dan tinggalkanlah riba yang masih ada pada diri kalian , jika kalian benar - benar beriman . Jika kalian tidak mau melakukannya , maka terimalah pengumuuman perang dari Allah dan Rasul - Nya . " ( QS Al - Baqarah [ 2 ] :278 - 279 ) .

e. Menimbun bahan-bahan perdagangan di saat harganya murah dan diperlukan oleh masyarakat dengan tujuan meraih keuntungan yang berlipat ganda pada saat harganya melambung tinggi. Dari Ma ' mar bin Abdullah al - Ansari ra dari Rasulullah Shallallahu ' Alaihi wa Sallam , beliau bersabda :

" Barang siapa menimbun , ia telah berbuat salah. " Dalam lafaz yang lain : Tidak ada orang yang melakukan penimbunan selain orang yang berbuat salah . " 6 )

Dari Umar bin al-Khattab ra , ia berkata : Saya mendengar Rasulullah Shallallahu ' Alaihi wa Sallam bersabda : " Barangsiapa menimbun bahan makanan yang diperlukan oleh kaum muslimin, Allah Subhanahu wa Ta'ala akan menimpakan penyakit lepra dan kebankrapan kepadanya . " 

f.    Perjudian .

Hai orang - orang yang beriman, sesungguhnya khamer ( minuman keras ) , perjudian, berkorban untuk berhala-berhala dan mengundi nasib dengan anak panah adalah perbuatan keji dan termasuk perbuatan syaitan , maka jauhilah oleh kalian perbuatan-perbuatan tersebut agar kamu mendapat keberuntungan.

Sesungguhnya syaitan bermaksud menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran meminum arak dan melakukan perjudian dan menghalang - halangi { melalaikan } kalian dari dzikir kepada Allah dan dari sembahyang . Maka mengapa kamu tidak mahu berhenti ? ( QS Al - Maidah [ 5 ] : 90-91 ) .

g.    Memakan harta anak yatim secara zalim.

Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api yang menyala - nyala ( neraka ) . ( Surah An - Nisa ' [ 4 ) : 10 ) .

Hai orang-orang yang beriman , janganlah kamu saling memakan harta sesama kamu dengan jalan yang batil , kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama suka di antara kamu . ( Surah An - Nisa ' [ 4 ] : 29 ) .

i.     Mencuri, mencopet  dan merompak .

Pencuri lelaki dan pencuri perempuan, maka potonglah ( pergelangan ) tangan - tangan mereka sebagai hukuman dari Allah atas kejahatan mereka . ( QS Al - Maidah [ 5 ] : 38 ) .

j.    Mengurangkan timbangan dan sukatan .

Kemalangan bagi orang-orang yang melakukan kecurangan dalam timbangan , iaitu kalau menakar milik orang lain untuk dirinya , ia meminta disempurnakan . Namun , apabila mereka menakar barang dagangan mereka untuk orang lain , ia merugikan orang lain ( dengan mengurangkan sukatan ). ( Surah Al - Muthaffifin : 1-3 ) .

k.    Rasuah dan penipuan terhadap rakyat .

Dari Ma'qil bin Yasar ra ia berkata : Saya mendengar Nabi Shallallahu ' Alaihi wa Sallam telah bersabda : " Tidak ada seorang hamba pun yang diberi amanat oleh Allah untuk menjadi pemimpin sebuah masyarakat lalu ia tidak memimpin mereka dengan ketulusan ( kejujuran ) , kecuali ia tidak akan mendapatkan bau syurga . " Dalam lafaz Muslim : " ... kecuali Allah mengharamkan syurga atasnya . " 8 )

l.   Menunda-nunda pembayaran gaji buruh dan pekerja atau mengurangkan hak-hak mereka.

Dari Abu Hurairah ra dari Nabi Shallallahu ' Alaihi wa Sallam , beliau bersabda : " Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman ' Ada tiga golongan yang Aku menjadi musuh mereka ; orang yang memberikan sumpah setia dengan menyebut nama - Ku lalu ia mengkhianati , orang yang menjual orang merdeka lalu ia memakan hasil penjualannya , dan orang yang menggaji seorang buruh lalu si buruh menuntaskan pekerjaannya sementara ia tidak mau membayar upahnya . " 9 )

_________

1 . HR . Bukhari : Kitab al - buyu ' bab man lam yubali min haitsu kasaba al - mal no . 2059 bab Qauluhu ta'ala Ali Imran : 130 no . 2083 , An - Nasa'i dan Ahmad . '

2 . HR . Bukhari : Kitab al - buyu ' bab tsaman al - kalb no . 2237 , .

3 . HR . Bukhari : Kitab al - buyu ' bab mukil al - riba no . 2086 , bab tsaman al - kalb no . 2238 .

4 . HR . Bukhari : Kitab al - buyu ' bab Bai'i al - maitah wa al - Ashnam no . 2236 " 90 HR . Bukhari : Kitab al - solat bab tahrim Tijarat al - khamr fi al - masjid no . 459 .

5 . HR . Muslim : Kitab al - Musaqat bab tahrim alihtikar fi al - aqwat no . 1605 , .

6 . HR . Ibnu Majah : Kitab al - tijarah bab al - hukrah wa al - jalb no . 2155 . AI - Hafizh Ibnu Hajar berkata : sanadnya hasan .

7 . HR . Bukhari : Kitab al - ahkam bab man ustur'iya ra'iyah falam yanshah lahum no . 7150 Muslim : Kitab al - imarah bab fadhilat al - imam al - ' adil wa ' uqubat al - jaair no . 1831 . ' .

8 . HR . Bukhari : Kitab al - buyu ' bab itsm man ba'a hurran no . 2227 .

( Sumber : Akhir Zaman : Abdur Rahman Al - Wasithi , Dari : 100 Hadis Tentang Nubuat Akhir Zaman , Az - Zahra Mediatama , Hal . 102-108 )

*Diterjemahkan dari sumber islampos.com

Tragedi NATRAH - Maria Bertha Hertogh 1950

Tragedi Natrah di Singapura 1950
Natrah atau Nadra Maarof adalah wanita keturunan Belanda yang menyebabkan Rusuhan Natrah di Singapura pada tahun 1950. Rusuhan ini terjadi kerana berbaur dengan sentimen agama dan warna kulit. Bapanya Sarjan Adrianus Petrus Hertogh dan ibunya Adeline Hunter. Kakaknya Wiesje, Corrie. Adiknya Benny dan Karel.

Pada tahun 1937 24 Mac Natrah dilahirkan di Tjimahi, Jawa, Indonesia dengan nama Bertha Hertogh atau Maria Huberdina Hertogh oleh pasangan Belanda bernama Adeline Hunter dan Adrianus Petrus Hertogh, Disember 1942 Bertha Hertogh diserahkan untuk dipelihara kepada Che Aminah Mohamad. Usia Natrah ketika itu 5 tahun. Ibunya Adeline dan neneknya Nor Louisenya menyerahkan Bertha dan Benny kepada Che Aminah tanpa pengetahuan bapanya Sarjan Adrianus Petrus Hertogh kerana telah ditawan tentera Jepun.

Che Aminah Mohamad atau Mak Minah seorang peniaga kain di Jawa yang berasal dari Kemaman, Terengganu. Menurut keterangan Natrah, Che Aminah bukan Babu atau pembantu rumah. Maria Hertogh diberi nama Natrah dan hidup dalam suasana dan pendidikan Islam.


Pada 15 November 1945 Che Aminah membawa Natrah balik ke Kampung Banggol, Kemaman, Terengganu melalui Singapura kerana orang Indonesia ketika itu meluap-luap membenci orang kulit putih yang dianggap bangsa penjajah.





Pada tahun 1945 Bapa Natrah, Sarjan Hertogh telah dibebaskan selepas Hiroshima dan Nagasaki dibom dengan bom atom oleh Amerika. Dia balik ke Bandung, Jawa dan mencari anaknya Natrah. Adeline dan Hertogh balik ke Belanda tanpa menemui Natrah. Usaha mencari diteruskan melalui teman-teman dan pegawai kerajaan Inggeris dan Belanda.

Pada September 1949 Natrah ditemui oleh Arthur Locke, Penasihat British di Terengganu sewaktu pertunjukan senaman di padang Sekolah Perempuan Melayu Chukai dan pada tanggal 19 Ogos 1949 polis Semarang memberitahu Andrianus, Natrah berada di Kemaman.

Tanggal 12 April 1950 Che Aminah telah membawa Natrah ke Singapura atas perancangan dan muslihat Sarjan Hertogh, Sarjan Hertogh telah membuat tututan di Mahkama Singapura tentang hak penjagan dan menuntut kembali Natrah dipulangkan pada keluarga mereka. Hasil dari perbicaraan tersebut pada tarikh 22 Mei 1950 Ketua Hakim Mahkamah mengarahkan Natrah diletakkan dibawah Jabatan Kebajikan Masyarakat di Singapura dan pada 24 April 1950 Natrah dihantar ke Girls Homecraft Centre, York Hill, Singapura.

Keputusan perbicaraan ini tidak dapat diterima oleh ibu Natrah iaitu Che Aminah dan pada 28 April Che Aminah membuat rayuan untuk mendapatkan balik hak penjagaan terhadap Natrah melalui peguambela Encik Ahmad Ibrahim daripada syarikat peguam S.C. Goho & Co.

Diatas keperihatinan masyarakat Melayu pada ketika itu maka pada 19 Mei 1950 peguambela Encik Ahmad Ibrahim menghujah di mahkamah bahawa Che Aminah Mohamad berhak menjadi penjaga Natrah. Profesor Dr. Ahmad Ibrahim menjadi protaganis dan antara tokoh yang amat dihormati dalam kes Natrah di Singapura dan pada 28 Julai 1950 Che Aminah menang kes rayuannya. Natrah dikeluarkan daripada York Hill Singapura.



Telah di jangkakan oleh orang ramai bahawa Natrah tidak akan selamat, sudah semestinya pasangan Hertogh sebagai ibu-bapa kandung akan berusaha untuk mendapatkan kembali Natrah, pada 1 Ogos 1950 kerana takut peristiwa berulang, Natrah dikahwinkan dengan Cikgu Mansor Adabi secara nikah gantung di rumah bapa angkat Mansor Adabi iaitu En. M.A.Majid di 139, Seranggoon Road, Singapura. Ketika ini Natrah berusia 13 tahun tetapi susuk tubuhnya besar. Usia Mansor Adabi 22 tahun. Dalam Undang-Undang Syariah Islam, perempuan umur 13 tahun dibenarkan kahwin sebagaimana isteri Nabi Muhamad, Siti Aisyah.

Peristiwa perkahwinan ini telah menyebabkan kemarahan kepada keluarga kandung Natrah lalu sekali lagi mereka menuntut di Makamah Singapura supaya membatalkan perkahwinan tersebut dan pada 2 Disember 1950 Ketua Hakim megeluarkan perintah yang ketiga untuk didengar di mahkamah tentang kesahihan perkahwinan dan hak penjagaan Natrah. 

Mengikut undang-undang Belanda , seorang anak yang berusia 16 tahun ke bawah, bapanya berhak menentukan kehidupannya. Pendakwa berhujah sama ada Natrah berhak dikahwinkan dan terus menganut agama Islam ataupun tidak. Mahkamah memutuskan, selagi tidak mencapai umur 18 tahun ke atas, hanya penjaga yang berhak ke atasnya. Mahkamah tidak menyebut ibubapanya keluarga Hertogh adalah penjaga. Tiba-tiba daripada isu agama bertukar bertukar kepada isu jagaan.


Keputusan telah dibuat, dalam kes Natrah ini, Mahkamah mengakui Natrah secara rela tanpa dipaksa oleh sesiapa hendak meneruskan kehidupan sebagai seorang muslim. Mahkamah mengatakan pula, siapa yang boleh menafikan hak Natrah daripada didedahkan kepada agama Kristian? Bapanya lebih berhak ke atasnya.

Pada 12 Disember tahun 1950 Hakim menjatuhi hukuman – Natrah mesti dikembalikan kepada ibu bapa kandungnya di Belanda. Bapanya diberi hak dalam menentukan agama anaknya. Natrah telah dihantar pulang ke Belanda, dan seterusnya dijadikan Katholik.



Akibat dari keputusan Mahkamah dan penghantaran pulang Natrah - anak gadis kulit putih yang dibesarkan oleh Orang Melayu, Budaya Melayu dan Agama Islam satu rusuhan besar telah berlaku di Singapura sehingga melibatkan banyak kematian dan ratusan cedera semasa pertempuran Masyarakat Melayu dan Polis serta Pihak Berkuasa Singapura....... dan pada tarikh 13 Disember tahun 1950 Natrah dan ibu kandungnya meninggalkan Lapangan Terbang Kallang, Singapura menuju Amsterdam, Belanda.

Diberitakan oleh kerana CINTA KASIH orang Melayu kepada Natrah telah menyebab kan seluruh Nusantara Melayu bersedih ketika itu....

Wednesday, December 11, 2013

Selagi Taubat Masih Diterima

 
Selagi nyawa kita belum ke halkum, selagi itulah taubat kita masih diterima.

  Seseorang yang ingin bertaubat boleh kita contohkan seperti mereka yang sakit.Mereka ingin sihat daripada kesakitan itu lalu mereka memakan ubat. Walaupun rasa ubat itu pahit, mereka tetap makan dan akhirnya mereka sihat.

  Begitu juga mereka yang ingain bertaubat, bukan mudah. Mereka perlu beramal ibadat dengan perkara yang tidak disukai nafsu seperti solat, puasa dan zikir.Tetapi setelah berusaha akhirnya mereka mendapat hasilnya iaitu Syurga yang Allah janjikan pada mereka yang bertaubat dan kembali ke pangkal jalan yang benar...

 Semoga taubat kita diterima Allah s.w.t.

Rezeki Itu Datang Mencari Seseorang


Banyak manusia merasa khawatir dalam mencari rezeki karunia Allah Swt. Bahkan tidak sedikit dari mereka yang rela menggadai diri dan menghinakan martabat. Kondisi dunia modern yang sarat persaingan dan pergulatan menuntut mereka untuk lebih berjibaku dalam mencari nafkah berupa karunia Tuhan. Betapa banyak setiap pagi hari di belahan bumi manapun didapati wajah-wajah penuh ketegangan dan kepanikan yang memancarkan rona khawatir dalam mengais rezeki di pagi hari. Seolah mereka tiada memiliki Tuhan yang Maha Kaya Yang Mampu menjamin rezeki setiap hambaNya. Dialah Allah, Ar Razzaq Sang Pemberi Rezeki.


Hal yang sering luput dari diri manusia zaman modern ini adalah keimanan dan keyakinan bahwa Allah Swt telah menjamin rezeki dan nafkah setiap hambaNya. Karena keyakinan ini semakin memudar, maka setiap individu bergulat dan berkutat dalam kehidupan dunia demi memenuhi kebutuhan hidup belaka.

Dalam kitab Mirqaat al Mafatiih terdapat kutipan pernyataan Al Qusyairi yang mengatakan, ““Seseorang yang mengetahui bahwa Allah itu adalah Sang Pemberi Rezeki, berarti ia telah menyandarkan tujuan kepadaNya dan mendekatkan diri dengan terus bertawakal kepadaNya.”

Pernyataan Al Qusyairi ini penting untuk diyakini bahwa memang kunci mendapatkan rezeki adalah dengan mendatangi Sang Pemilik rezeki yaitu Ar Razzaq! Sebab dengan mendatanginya maka segala kebutuhan akan terpenuhi.

Apakah kita belum pernah mendengar hadits yang amat masyhur ini:

Hai manusia, jika dari generasi pertama sampai terakhir, baik jin dan manusia berkumpul dalam satu tempat untuk meminta kepadaKu, lalu masing-masing orang meminta untuk dipenuhi kebutuhannya, niscaya hal tersebut tidak mengurangi sedikit pun dari kekuasaanKu, kecuali hanya seperti jarum yang dicelupkan di laut. HR. Muslim

Ini semua bukanlah demi menafikan sebuah ikhtiar mencari nafkah atau bekerja. Tetap saja bekerja adalah sebuah prasyarat mulia untuk mendapatkan nafkah, dan para nabi manusia terhormatpun tetap melakukannya. Namun tekanan yang terpenting dalam mencari rezeki dan nafkah adalah ketaatan kepada Allah Sang Pemberi rezeki.

Dalam kitab Shahih Al Jami’ disebutkan sebuah hadits dari Rasulullah Saw yang berbunyi, “Sesungguhnya malaikat Jibril menghembuskan ke dalam hatiku bahwasanya jiwa hanya akan mati sampai tiba masanya dan memperoleh rezekinya, maka bertakwalah kepada Allah, carilah nafkah yang baik, jangan bermalas-malasan dalam mencari rezeki, terlebih mencarinya dengan bermaksiat kepada Allah karena sesungguhnya Allah tidak akan memberikan apa yang dicarinya kecuali dengan taat kepadaNya.”

Sebab itu usahlah panik dalam mencari karunia Allah Swt berupa rezeki. Yakinilah bahwa rezeki itu datang, bahkan kedatangannya menghampiri diri kita begitu cepat.

“Sesungguhnya rezeki itu akan mecari seseorang dan bergerak lebih cepat daripada ajalnya.” HR. Thabrani

Semoga Allah memberkahi rezeki & hidup kita bersama. Amien!

Romantik Cara Nabi

Sebut saja romantik, anak muda mula tertarik hati… mungkin yang diketahui romantik sesama ‘couple’ …No..No..No.. ini romantik sesama pasangan suami isteri.. apa lagi… jom ramai-ramai kita pakat kahwin. Isy..Isy.. best oo kahwin… kalau tak percaya..cubalah kahwin.. hehehe..
Rasulullah Sollahhu ‘Alaihi Wasallam (SAW) adalah gedung segala sifat-sifat kesempurnaan yang sukar dicari tandingannya. Allah membimbing baginda dengan didikan-Nya yang terbaik. Sehingga Allah berfirman kepada baginda seraya memuji baginda di dalam surah al-Qalam ayat ke-4 yang bermaksud : “Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung.”
Sifat-sifat yang sempurna inlah yang membuat jiwa manusia merasa dekat dengan Rasulullah SAW. Membuatkan hati mereka mencintai baginda. Menempatkan baginda sebagai tumpuan hati. Bahkan berapa ramai yang dahulunya bersikap keras dengan Nabi SAW berubah menjadi lembut dan akhirnya masuk Islam setelah terpanah kemuliaan akhlak dan budinya baginda.
Isteri Sebagai Bukti

Kemuliaan ini bukan sekadar lakonan di hadapan manusia. Namun dibuktikan oleh insan pendamping baginda. Meneliti satu persatu perbuatan, pertuturan dan lenggok gayanya. Mereka ialah serikandi rumahtangga baginda. Sehinggakan kemuliaan akhlak seorang suami bernama Muhammad bin Abdullah tidak dapat digambarkan oleh Aisyah RA, lalu menisbahkan akhlaknya dengan akhlak kitab suci al-Quran.
Walaupun Rasulullah SAW seorang panglima perang, pemimpin tertinggi umat Islam, namun di sisinya terdapat nilai kasih sayang dan jalan kisah yang cukup romantis antara baginda dan isteri-isterinya. Namun berapa banyak sunnah ini dilupakan lalu suami masakini menggambarkan dirinya bagaikan pemegang kuasa keluarga yang perlu sentiasa kelihatan bengis dan penuh egois.
Siapalah kita berbanding Rasulullah SAW yang jauh kedudukannya lebih mulia dari segala manusia. Namun atas tawaduk dan romantisnya baginda membuatkan umat yang membaca kisah cinta baginda bersama isterinya seolah-olah sedang menghayati novel cinta romantik.
Mandi Bersama

Diberitakan bahawa Rasulullah SAW pernah bermandi air cinta bersama isterinya. Dalam Sahih Bukhari diriwayatkan bahawa  Aisyah berkata bahawa : ”Aku sering mandi bersama Nabi Muhammad dari satu bekas air yang disebut al-faraq.” Perbuatan Nabi mandi bersama Aisyah tanpa sebarang tabir penghalang menunjukkan ianya satu sunnah. Terutamanya setelah melakukan hubungan intim sesama pasangan.
Romantik gaya Rasulullah SAW boleh diteladani. Walaupun hidup suami isteri masa kini sentiasa disibukkan dengan pekerjaan. Kita juga boleh mengambil sunnah-sunnah romantik Rasulullah SAW bermula dari sebelum keluar bekerja.
Hantar Isteri Keluar Rumah

Sebagai contoh menghantar isteri ketika hendak keluar rumah seperti yang dilakukan oleh Nabi SAW kepada isterinya Shafiyyah binti Huyay sehinggakan Nabi SAW berkata :
“Jangan terburu-buru hingga aku mengiringimu (menemani sampai ke pintu).” [Hadis Bukhari dan Muslim]
Bahkan Nabi SAW turut membantu isterinya menaiki kenderaan. Di dalam Sahih Bukhari dan Muslim menceritakan bahawa “Nabi Muhammad SAW duduk di sisi unta baginda. Kemudian baginda menekukkan lututnya. Lalu isteri baginda Shafiyyah meletakkan kakinya di atas lutut Nabi Muhammad SAW hingga naik atas unta.”
Bukakan Pintu Kereta

Bukankah ini sesuai dipraktikkan dengan membuka pintu kepada isteri seperti zaman memikat isteri dahulu. Ataupun sekali sekala membonceng isteri di belakang seperti dalam riwayat Bukhari yang menyatakan Anas bin Malik menceritakan bahawa ketika pulang dari perang Khaibar salah seorang isteri Rasulullah membonceng di belakangnya.


Bawa Isteri Jalan-Jalan

Apabila waktu cuti hujung minggu atau di malam hari, bawalah isteri bersiar-siar. Ini bukanlah sekadar tips dari seorang pakar motivasi. Namun ianya merupakan suatu sunnah romantis Nabi SAW bersama isterinya. Diberitakan dalam Sahih Bukhari dan Muslim bahawa ”Rasulullah apabila datang waktu malam, baginda berjalan bersama Aisyah dan berbincang-bincang dengannya.”
Malah apabila baginda ingin keluar baginda akan mengundi siapa yang akan menemaninya untuk keluar bersama. Malah Rasulullah juga membawa Aisyah untuk makan bersama di luar. Sehinggakan suatu ketika Nabi pernah menolak pelawaan jirannya yang berbangsa Parsi untuk makan di rumah mereka sekiranya isterinya Aisyah RA tidak turut diundang bersama. (Hadis riwayat Muslim)
Suapkan Makanan

Untuk menambahkan romantis terhadap isteri, disarankan suami menyuap sendiri makanan ke mulut isterinya. Sepertimana dalam sahih Bukhari dan Muslim sabda Nabi SAW : “Sesungguhnya apapun yang kamu nafkahkan, maka hal itu adalah sedekah hingga suapan yang kamu suapkan ke mulut isterimu.” Walaupun hadis ini berkisar tentang pemberian nafkah, namun bukankah menjalin ikatan romantik antara suami isteri itu satu tuntutan?
Belaian & Bermanja

Belaian terhadap isteri dapat memupuk kasih antara sesama pasangan. Nabi SAW dalam satu riwayat Ahmad berkata bahawa :
“Rasulullah tidaklah setiap hari melainkan baginda selalu mengunjungi isteri-isterinya seorang demi seorang. Rasulullah menghampiri dan membelai mereka secara bergantian.”
Adakalanya romantisnya Nabi SAW sehinggakan beliau sengaja bermanja dengan menyandarkan kepalanya kepangkuan isterinya sepertimana yang dipertuturkan Aisyah RA dalam Sahih Bukhari bahawa “Nabi SAW membaca al-Quran (mengulang hafalan) dan kepalanya berada di pangkuanku sedangkan aku dalam keadaan haid.”
Bahkan amalan ini berlarutan sehingga detik-detik akhir hayat Rasulullah SAW. Aisyah berkata ”Ketika maut menghampiri Rasulullah SAW, kepala baginda berada diatas pahaku.”
Ada suatu hari ketika Aisyah sedang asyik menyaksikan kanak-kanak bermain bersama ibu mereka, datang baginda Nabi SAW mengangkat Aisyah. Lalu baginda mendukung Aisyah di belakang beliau. Aisyah menuturkan bahawa :
“Baginda mendirikanku di belakang dan pipiku di atas pipi baginda. Ku letakkan bahuku di atas bahu Rasulullah SAW”. (Bukhari dan Muslim). Begitu juga isteri Nabi SAW sentiasa mendapat kucupan mesra daripada Nabi SAW ketika ingin pergi ke masjid.
Pengubat Hati

Rasulullah bukan seorang yang kaku dan keras. Ia juga seorang manusia yang mempunyai emosi tersendiri. Pemergian baginda telah membuatkan kehangatan rasa rindu di kalangan isterinya. Dikala isteri kesunyian, hadirnya mengungkap keriangan. Sewaktu isteri dalam kedukaan, baginda bukanlah sekadar pemerhati. Namun baginda juga sebagai ubat kedukaan dan kesakitan. Diriwayatkan dari Aisyah bahawa :
“Nabi Muhammad SAW adalah orang yang penyayang lagi lembut. Baginda akan menjadi orang yang sangat lembut dan paling banyak menemani ketika isterinya sakit.” (Bukhari dan Muslim)
Hadirnya Nabi SAW mengubat hati para isteri.


Bergurau Senda

Baginda paling banyak bergurau senda bersama isterinya. Suatu hari datang Saodah (salah seorang isteri Nabi SAW) ke rumah Aisyah. Lalu Nabi SAW duduk di antara Aisyah dan Saodah dan meletakkan kaki beliau diatas pangkuan mereka. Ketika Aisyah menjemput Saodah makan, ia menolaknya kerana tidak berselera. Lalu Aisyah berkata :
“(Demi Allah), makanlah atau aku akan mengotori wajahmu.”
Saodah menolak dengan berkata : “Aku tidak akan memakannya.”
Lalu Aisyah mengambil makanan dan disapukan ke wajah Saodah. Rasulullah SAW tertawa. Kemudian Rasulullah menyuruh Saodah membalas semula dengan mengotori wajah Aisyah. Setelah Saodah mengotori wajah Aisyah, Rasulullah terus tertawa. (an-Nasai’e, Ibn Abi Dunya)
Kisah ini merupakan senda gurau Nabi SAW bersama isteri-isterinya. Pernah juga Rasulullah memujuk Aisyah untuk menghilangkan marahnya dengan sengaja memegang hidung Aisyah seperti dalam riwayat Ibnu Sunni.
Begitu romantisnya rumahtangga Rasulullah SAW. Mungkin inilah rahsia cinta sejati yang kekal ke akhir hayat Nabi SAW. Beramah mesra, bergurau senda, belaian dan sentuhan.
Panggilan Manja

Sehinggalah ayat-ayat cinta terukir dari bibir seorang Nabi dengan memanggil panggilan manja terhadap isterinya. Suara indah memanggil “Ya Humaira” kepada Aisyah yang bermaksud “Wahai si putih kemerah-merahan atau Mawar merah”. Ia membuatkan ikatan itu lebih intim.
Adakalanya Nabi SAW memanggil Aisyah dengan singkatan manja “Ya Aisy” yang bermaksud kehidupan ketika mana beliau menyampaikan salam daripada Malaikat Jibril untuk Aisyah RA. Dengan membuang huruf terakhir itu menunjukkan besarnya rasa cinta, kemanjaan dan kesayangan yang ditonjolkan dari Nabi SAW.
Jangan Malu Jadi Romantik

Sesungguhnya bersikap romantis sesama isteri itu adalah sunnah Nabi SAW. Kita berharap dengan sunnah ini dapat memupuk ikatan yang lebih erat antara sesama pasangan. Bukanlah sunnah ini suatu yang perlu dimalukan untuk diamalkan.
Romantik sesama suami isteri ini semakin malu untuk diamalkan. Mungkin bagi yang sudah lama berkahwin akan bertambah rasa jelik bermadu kasih dengan isterinya. Namun jika diteliti, sebenarnya sikap romantis ini adalah datang dari Nabi SAW. Sayang apabila kita lebih malu mengamalkan sunnah romantis sesudah berkahwin sedangkan kita tanpa segan silu melakukannya sebelum ianya dihalalkan.
Sebenarnya, gambaran seorang suami yang garang dan bengis bukanlah suatu yang datangnya dari agama. Nabi SAW tidak mendidik para isteri untuk takut kepadanya. Namun didikan sebagai pemimpin rumahtangga yang hebat membuatkan rasa takut itu bertukar menjadi lebih menghormati. Nikmat suasana percintaan itu lebih dihargai apabila suami turut meluang masa bergurau senda dan bermesra seakan-akan baru sehari diijabkabulkan.
Kepada suami, ayuh mengikut petunjuk Nabi dalam berkasih sayang sesama isteri. Andai isteri berasa pelik dari mana datangnya sikap romantis seorang suami; adakah suami baru sahaja selesai menamatkan buku novel cinta Romeo dan Juliet?
Jawablah dengan manja. Romantis ini bukan dari novel biasa, namun romantis ini datangnya daripada hadis Nabi SAW.

Copyright @ 2013 INSANI.