Friday, April 25, 2014

Filled Under:
, ,

Kecewa Hamas – Fatah Bersatu, AS Ancam Henti Bantu Palestin


Kerajaan Amerika Syarikat ( AS ) mendedahkan kekecewaanya atas perjanjian perdamaian yang digelar di Gaza pada Rabu ( 23 / ​​4 ) lalu . Juru bicara Kementerian Luar Negeri AS Jenefer Besaki membimbangkan bersatunya Hamas dan Fatah dapat menghentikan usaha " perdamaian " dengan Israel yang selama dikehendaki negeri Uncle Sam itu .

Dikutip dari InfoPalestina , Besaki mengatakan dalam sidang akhbar , bahawa semua kerajaan Palestin harus komited untuk tidak menggunakan kekerasan serta menghormati kewujudan negara Israel . Ketidak komitmen yang jelas nampak berkaitan prinsip tersebut , boleh menghalang usaha kita untuk meneruskan rundingan .

" Sangat sukar berfikir bagaimana mungkin berunding dengan kerajaan yang tidak mengiktiraf kewujudan Israel . Oleh kerana itu , AS merasakan satu rasa putus asa dan bimbang dengan pengisytiharan tersebut , " kata Besaki .

Besaki menambah , Menteri Luar Negeri AS , John Kerry telah melakukan perbincangan dengan perdana menteri Zionis Benyamin Netanyahu . Pihak AS kembali mencari perdamaian Zionis - Palestin yang akan bermula Julai menyusul usaha John Kerry . Kemudian kerajaan Zionis membatalkan pertemuannya yang ketiga bersama pemerintahan Palestin dengan pengantaraan AS .

Islammemo menambah , sumber pejabat tinggi AS yang tidak disebutkan identitinya pada Khamis ( 24 / 4 ) menyatakan bahawa AS akan menghentikan bantuan ekonomi untuk Palestin jika kerajaan campuran Hamas - Fatah jadi terbentuk . [ AM / bersamadakwah ]

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 INSANI.