Tuesday, July 14, 2015

Mengantuk adalah anugerah dan karamah bagi Mujahidin

Rasa mengantuk pada dasarnya sesuatu yang bersifat semulajadi yang dialami oleh manusia. Bila berasa mengantuk dalam keadaan berehat atau seseorang menjalani kehidupan normal itu adalah rutin biasa tetapi bagaimana apabila berasa mengantuk itu datang ketika nyawa seseorang dalam keadan terancam? Sebahagian orang akan berfikir mungkin mustahil untuk berasa mengantuk dalam dalam keadaan genting tersebut.


Bagi Allah, tentu tidak ada yang mustahil. Rasa mengantuk yang datang ketika saat genting itu merupakan anugerah atau nikmat bagi hambaNya yang sedang berjihad fi sabilillah.

Allah Ta'ala berfirman dalam surat Ali Imran ayat 154:

ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاسًا يَغْشَى طَائِفَةً مِنْكُمْ وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ

Kemudian setelah kamu berdukacita, Allah menurunkan kepada kamu keamanan (berupa ) mengantuk yang meliputi segolongan dari pada kamu, sedang segolongan lagi telah dicemaskan oleh diri mereka sendiri, mereka menyangka yang tidak benar terhadap Allah seperti sangkaan jahiliyah ...

Di sinilah uniknya, dalam situasi perang yang tidak seimbang dimana kekuatan musuh jauh lebih besar, Allah menganugerahkan ketenangan dan keamanan kepada hamba- hambaNya iaitu berupa mengantuk yang menghinggapi mereka ketika mereka masih memegang  senjata pada saat di mana mereka masih bersedih dan berduka. Rasa mengantuk dalam keadaan demikian itu menciptakan rasa aman.

Al -Imam Ibnu Katsir menafsirkan ayat tersebut :

ثم أنزل عليكم من بعد الغم أمنة نعاسا يغشى طائفة منكم

"Kemudian setelah kamu berdukacita, Allah menurunkan kepada kamu keamanan (berupa ) mengantuk yang meliputi segolongan dari pada kamu. "

Yakni orang-orang yang penuh keimanan, keyakinan, keteguhan dan tawakkal yang sungguh-sungguh. Dan mereka benar-benar yakin bahawa Allah akan menolong Rasul-Nya dan mengabulkan permohonannya.

Sedangkan firman Allah:


وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ

" Sedang segolongan lagi telah dicemaskan oleh diri mereka sendiri."


Iaitu, golongan ini tidak dihinggapi rasa kantuk ( yang melindungi mereka) dari kecemasan, kegelisahan dan ketakutan.

Ayat senada juga Allah firmankan dalam dalam surat Al-Anfal berkenaan dengan kisah perang Badar.

إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ

(Ingatlah), ketika Allah menjadikan kamu mengantuk sebagai suatu penenteraman daripada-Nya, dan Allah menurunkan kepadamu hujan dari langit untuk mensucikan kamu dengan hujan itu dan menghilangkan dari kamu gangguan-gangguan syaitan dan untuk menguatkan hatimu dan memperteguh dengannya telapak kaki (mu). ( Q.S. Al -Anfal : 11) .


Dalam hadis dikisahkan :

حدثنا إسحاق بن إبراهيم بن عبد الرحمن أبو يعقوب حدثنا حسين بن محمد حدثنا شيبان عن قتادة حدثنا أنس أن أبا طلحة قال غشينا النعاس ونحن في مصافنا يوم أحد قال فجعل سيفي يسقط من يدي وآخذه ويسقط وآخذه


Kami mendapati rasa sangat mengantuk pada waktu kami dalam barisan perang Badar, lalu Abu Thalhah berkata, 'sehingga pedangku terjatuh dari tanganku, lalu aku mengambilnya, lalu jatuh kembali dan kembali aku mengambilnya. ' [HR . Bukhari No.4196 ] .


وقال سفيان الثوري , عن عاصم عن أبي رزين , عن عبد الله بن مسعود , رضي الله عنه , أنه قال : النعاس في القتال أمنة من الله , وفي الصلاة من الشيطان .

وقال قتادة : النعاس في الرأس , والنوم في القلب

Sufyan Ats Tsauri berkata dari 'Ashim dari Abu Razin , dari Abdullah bin Mas'ud, bahawa ia berkata; " Rasa mengantuk dalam peperangan adalah rasa aman yang datangnya dari Allah Ta'ala, sedangkan rasa mengantuk dalam solat datangnya dari syaitan. " Qatadah berkata ; " mengantuk itu ada di kepala, sedangkan tidur ada di hati. "


Al -Imam Ibnu Katsir pun kembali menegaskan dalam menafsirkan surat Al -Anfal ayat 11 di atas:


" mengantuk itu telah menimpa kaum mukminin pada perang Uhud dan hal ini sangatlah terkenal, adapun ayat yang mulia ini tidak lain berbicara dalam konteks kisah perang Badar, ini menunjukkan rasa mengantuk terjadi pada perang Badar dan seakan hal ini terjadi pada orang-orang beriman di saat-saat berkecamuknya peperangan, agar hati mereka menjadi tenang dan tenteram dengan pertolongan Allah dan hal ini adalah anugerah , kasih sayang dan kenikmatan dari Allah kepada mereka, sebagaimana firmanNya:

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. ( Q.S. Alam Nasyrah: 5-6). "

Subhanallah, ternyata turunnya rasa mengantuk kepada para mujahidin yang sedang berperang tidak hanya berlaku di masa Rasulullah dan para sahabat, tetapi juga berlaku dalam peperangan masa kini.

Hal ini sebagaimana diterangkan oleh Asy Syahid (insya Allah) Sheikh Abdullah Azzam dalam kitabnya yang masyhur, Ayaturrahman fi jihadil Afghan. Beliau menganggap bahawa turunnya rasa mengantuk itu merupakan sebahagian daripada karamah .

"Adapun dengan rasa mengantuk yang muncul, itu adalah untuk memberikan waktu rehat bagi jiwa dan menumbuhkan rasa tenang di dalam hati mereka serta mengukuhkan kaki-kaki mereka. Allah SWT berfirman ,

إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ

(Ingatlah ), ketika Allah menjadikan kamu mengantuk sebagai suatu penentramanan daripada-Nya, dan Allah menurunkan kepadamu hujan dari langit untuk menyucikan kamu dengan hujan itu dan menghilangkan dari kamu gangguan- gangguan syaitan dan untuk menguatkan hatimu dan memperteguh dengannya telapak kaki (mu). (QS. Al Anfal : 11)

Berapa ramai mujahidin Afghanistan yang bercerita kepada saya bahawa dia tertidur di bawah peluru-peluru yang menyerbu dari senjata-senjata berat dan juga bom yang dilemparkan dari pesawat-pesawat pejuang. Kemudian setelah itu dia bangun dengan semangat baru dan cita- cita yang tinggi serta seketika itu rasa sedih dan takut hilang, padahal sebelumnya menyelimuti hati mereka!

Allah SWT menguatkan hati mereka dengan karamah-karamah yang turun . Cubalah perhatikan ayat di dalam firman Allah SWT, pada kalimat :


وَلِيَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ


... Dan untuk menguatkan hatimu ...


Hati ini seakan-akan sedang memikul beban berat tanpa ada pengikat dan penukuh beban tersebut yang semestinya dibawa oleh seekor unta atau haiwan tunggangan. Kemudian karamah-karamah itu datang menguatkan dan meneguhkan hati kami sehingga hilang rasa takut dan gelisah. " Demikian kata-kata Sheikh Abdullah Azzam, sang perintis jihad abad 20.


Tak diragukan lagi, rasa mengantuk yang kadang-kadang dianggap sebagai fenomena biasa , naluri bahkan dianggap remeh itu merupakan rahmat dari Allah kepada para mujahidin dan tentu tidak setiap orang Allah kurniakan rasa mengantuk tersebut kecuali mereka yang dikehendakiNya. Semoga ulasan singkat ini boleh diambil hikmahnya. Wallahu a'lam .

Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber shoutussalam.com

Inilah makanan istimewa Ramadan di Mekah dan Madinah

Mekah


Beriklim panas kering, adat masyarakat di mekah telah menyekat pelbagai jenis makanan. Namun, secara beransur-ansur mulai berubah ketika ramai jemaah yang datang dari pelbagai negara di seluruh dunia. Masing-masing mempunyai hidangan tradisional mereka tersendiri dan secara tidak langsung  memperkenalkan pelbagai masakan kepada masyarakat Makkah.

Ketika ini banyak negara terutama dari Afrika dan Asia tinggal dan bekerja di Mekah. Banyak restoran dan warung makanan telah tumbuh di seluruh bandar dengan selera yang pelbagai. Sebahagian besar hidangan mengandungi daging, beras, gandum, sayur-sayuran dan rempah ratus dengan resipi dan rasa khas.

Sambousek (jenis-jenis kuih yang bergoreng), al-Mandi (kambing panggang), Shawarma dan Soubiya (minuman gandum dicampur dengan gula, susu, dan kayu manis) adalah beberapa makanan kegemaran masyarakat Mekah pada masa bulan Ramadhan.

Ada Tradisi khusus masyarakat Mekah pada malam Ramadhan iaitu minum Kopi Arab. Kopi Arab sering dihidangkan oleh semua kedai yang menjual daging panggang. Biasanya penyediaan kopi ini bermula dengan menyejukkan dan menggiling biji kopi. Selepas itu air mendidih dituangkan dan kemudiannya disajikan dengan kurma segar. Perlu disebutkan di sini bahawa lelaki dan wanita duduk berasingan semasa mereka duduk menikmati kopi bersama dengan rakan-rakan atau keluarga.
dates
Madinah

Berkat kebun Kurma dan sayur-sayuran yang banyak, Madinah mempunyai bekalan makanan melimpah sejak dari zaman kuno.

Hal ini menjadikan Madinah sebuah kota yang unik dan berbeza dengan wilayah Al-Hijaz di mana ramai penduduknya menderita akibat kemarau. Kurma menjadi komoditi perdagangan bagi penduduk Madinah pada waktu itu.

Mereka menjual Kurma untuk kafilah yang melalui sepanjang laluan komersial dari bahagian selatan Semenanjung Arab.

Pada masa sekarang ini kira-kira 120 jenis kurma telah ditanam di Madinah. `Ajwa adalah salah satu jenis kurma yang paling popular. Kurma adalah bahan utama dalam kebanyakan makanan pencuci mulut.

Salah satu makanan penutup seperti yang terkenal di Madinah adalah kuih panggang yang disebut "Souiyka" yang dibuat dari Kurma Ajwa dan tepung gandum.

Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com, Wallahu'alam bissawab والله أعلمُ بالـصـواب

Selepas bertaubat, arak bertukar jadi madu


Semasa Umar bin Khattab RA tengah berjalan-jalan di Madinah al-Munawwarah, tiba-tiba terserempak dengan seorang pemuda yang gerak-geriknya mencurigakan.

Menyedari lelaki yang ada di hadapannya Umar bin Khattab RA, pemuda tersebut kelihatan mengelabah. Dia tidak dapat menyembunyikan rasa takutnya.

Dia cuba hendak menyembunyikan kendi yang dibawanya ke dalam jubah tebalnya. Namun, Umar bin Khattab RA melihat gelagat itu dengan mata kepalanya.

Muncullah kecurigaan Umar bin Khattab RA, "Hei! Apa sebenarnya yang kau bawa itu? ", Katanya. Kerana takut dimarahi oleh Umar bin Khattab RA yang terkenal sangat tegas itu, pemuda tanggung itu pun menjawab sambil lewa, "Yang saya bawa ini madu, Tuan".

Sebenarnya kendi itu mengandungi khamr (arak) sisa minumnya sebelum ini. Dia baru saja bertekad untuk berhenti mengambil arak. Dia nekad untuk berhenti dan ingin meninggalkan tindakan bodohnya itu!

Dia bersungguh hendak bertaubat. Dalam hatinya, dia memohon kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh agar Umar bin Khattab RA tidak memeriksa isi kendi yang dibawanya.

Awalnya seolah-olah doa pemuda tersebut diabaikan oleh Allah SWT kerana Umar bin Khattab RA tetap ingin membuktikannya sendiri. "Boleh saya lihat?", Kata Umar bin Khattab RA sambil mendekati.

Sebelum mengikut permintaan Umar bin Khattab RA, pemuda tersebut menyerahkan diri kepada Allah SWT bahawa dia tidak akan bersama lagi dengan arak. "Ya Rabb! Ampunilah hamba-Mu ini ", katanya. Dia memohon ampun kepada yang Maha Pengampun dan yang Maha Menerima Taubat.

Di fikirannya terbayang seksaan, azab yang akan ditimpakan kepada mereka yang mengambil arak.

Pertama, "Sesungguhnya Allah telah menetapkan janji-Nya kepada peminum minuman yang memabukkan, yakni Dia akan memberi kepadanya minuman dari Thiinatu al-khabaal.

Sahabat bertanya: "Ya Rasulallah apa yang dimaksudkan Thiinatu al-khabaal itu?" Beliau menjawab: "Iaitu keringat dan darah penghuni Neraka" (HR Muslim dan Nasa'i).

Kedua, "Ada tiga golongan (manusia) yang solatnya tidak akan diterima serta kebaikannya tidak akan diangkat ke langit iaitu budak yang lari dari tuannya hingga dia kembali dan meminta maaf kepadanya; isteri yang membuat suaminya marah kepadanya (kerana menolak disetubuhi olehnya) hingga dia redha kepadanya; dan peminum arak hingga dia insaf "(HR Ibnu Huzaimah, Ibnu Hibban, Baihaqi, dan Thabrani).

Ketiga, "Orang yang minum arak tidak sehingga mabuk, maka Allah akan menjauh darinya selama 40 malam dan orang yang minum arak sehingga mabuk, maka Allah tidak akan menerima tebusannya selama 40 malam. Dan jika mati dalam keadaan demikian, maka dia mati dalam keadaan seperti matinya penyembah berhala dan Allah berhak memberi minum berupa keringat dan darah penghuni Neraka kepadanya "(HR Hakim).

Keempat, "Barangsiapa meminum arak di dunia, maka Allah akan mengharamkannya kelak di akhirat" (HR Bukhari dan Muslim).

Kelima, "Barang siapa meminum arak di dunia dan dia mati sedangkan dia belum bertaubat, maka di akhirat dia tidak berhak meminumnya" (HR Muslim). 

Di benaknya terbayang pula, apa yang hendak dilakukan Umar bin Khattab RA terhadapnya jika beliau mengetahui isi kendi itu berupa arak?

"Si ... Sila, Tuan", kata pemuda itu dengan berat hati. Umar bin Khattab RA menerima kendi itu dengan kedua tangannya. Perlahan-lahan, dibukanya tudung. Lalu, dibauinya berkali-kali. Kemudian, dilihatnya dengan teliti.

Kendi itu mengandungi madu! "Engkau benar!", Kata Umar bin Khattab RA. Subhaanallaah. Allah lah yang telah menukar arak dengan madu lantaran pemuda itu telah bertaubat.

Diterjemahkan oleh Detik islam dari sumber fiqhislam.com, Wallahu'alam bissawab والله أعلمُ بالـصـواب

Senjata Paling Kejam Milik Israel dan Amerika

The White Phosphorus

senjata

Fosforus putih bukanlah senjata baru, malah ia sudah digunakan sejak Perang Dunia lagi.

Bagaimana ia berfungsi?
Ia akan bereaksi (chemical reaction) dengan oksigen, dan akan terbakar apabila dengan sendirinya di udara
senjata

senjata

Maka apabila terkena manusia, mangsa seolah-olah dipanggang terus hingga ke tulang. Gas yang dilepaskannya juga beracun. Apabila bom tersebut dilepaskan, ia akan menghasilkan debu-debu putih yang berterbangan (jangan keliru antara asap dengan debu). Apabila kulit anda terkena debu putih tersebut, kulit anda akan melecur secara tiba-tiba. Fosforus putih mampu membakar kulit dan daging anda terus sehingga menampakkan tulang.
Depleted Uranium
Ini juga bukanlah senjata baru. Ia telah digunakan oleh Amerika puluhan tahun dahulu.Sebenarnya Depleted Uranium bukanlah sebuah bom atau peluru, sebaliknya ia adalah logam yang di”attach” sekali dengan mana-mana peluru dan bom yang sedia ada. Kesannya, peluru tersebut mampu menembusi besi-besi yang keras dan tembok-tembok yang kebal.
senjata
senjata Depleted Uranium diletakkan dimuncung sebuah mortar
Namun, Uranium yang digunakan itu tidak berhenti di situ sahaja. Ia mampu meninggalkan sisa berradioaktif yang mampu merosakkan tubuh manusia, sama ada mati atau cacat. Malah kesannya lebih teruk kepada janin yang masih berada di dalam perut ibunya (proses perkembangan janin terganggu akibat sinaran radioaktif menyebabkan bayi akan lahir dalam keadaan yang sangat teruk).Kesannya terhadap manusia boleh dilihat apabila kebanyakan bayi yang lahir di Iraq selepas pencerobohan Amerika lahir dengan kecacatan yang begitu teruk sekali. Kadar kecacatan adalah begitu tinggi.
Gambar-gambar di bawah adalah kesan apabila sel badan manusia berubah apabila terkena pancaran radioaktif daripada Uranium.

Inilah yang dilakukan oleh para pengganas dunia yang sebenar. Mereka menguji senjata-senjata mereka ke atas kaum muslimin yang mereka jajah. Bayangkan bagaimana senjata itu terkena ayah anda? atau ibu anda? atau anda sendiri?Bagaimana jika fosforus putih terkena kulit anda dan membakar daging anda terus ke tulang hidup-hidup?
Atau bagaimana jika adik atau anak anda lahir dalam keadaan cacat yang terlampau teruk?
sabda Nabi SAW yang bermaksudbarangsiapa yang tidak mengambil berat permasalahan orang Islam yang lain, maka dia bukan dari kalangan mereka. 
*Sumber dari akuislam.com

Orang kafir bersujud bila Rasulullah baca Surah Fushshilat


Suatu ketika, Rasulullah keluar di bulan Ramadhan menuju Masjidil Haram. Ketika itu Masjidil Haram dipenuhi oleh sekumpulan orang Quraisy yang ramai jumlahnya. Di antaranya terdapat para tokoh dan pembesarnya.

Lalu Rasulullah berdiri di tengah-tengah kumpulan ini. Kaki Fatimah tidak berganjak dari tempatnya menyaksikan keberanian ayahnya berada di tengah-tengah sekumpulan besar para musuhnya. Tiba-tiba Fatimah mendengar suara beliau yang keras ketika membaca surah An-Najm. Orang-orang kafir itu sebelumnya tidak pernah mendengar kalam Allah, kerana cara mereka yang turun-temurun adalah mengamalkan apa yang dipesankan oleh sebahagian mereka kepada sebahagian yang lain.

Di antara ucapan mereka adalah sebagaimana yang disebutkan dalam Al-Qur'an yang artinya, "Janganlah kalian mendengar dengan sungguh-sungguh akan Al-Qur'an ini dan buatlah hiruk pikuk terhadapnya, supaya kalian dapat mengalahkan (mereka)," - (QS Fushshilat (41): 26).

Ketika Rasulullah mendatangi mereka secara tiba-tiba dengan membaca surah ini dan mengetuk telinga mereka dengan kalam Ilahi yang memukau, mereka merasa bingung dengan apa yang mereka alami. Maka masing-masing mereka mendengarkannya dengan baik. Tidak terfikir di benak mereka ketika itu sesuatu selainnya, sehinggakan ketika beliau membaca akhir surah ini seolah-olah hati mereka menjadi terbang. Kemudian beliau membaca ayat yang ertinya, "Maka bersujudlah kalian kepada Allah dan sembahlah (Dia)."

Setelah itu beliau sujud, dan tidak ada seorang pun yang dapat menguasai dirinya sehingga semuanya bersujud.

Fatimah hairan menyaksikan kejadian itu. Ia suatu pemandangan yang indah yang untuk saksikan. Para pemimpin kafir dan pembesar-pembesarnya menjadi bingung berhadapan dengan indahnya kebenaran. Penentangan yang ada di dalam hati mereka yang sombong dan suka mengejek itu pun hilang seketika. Mereka tidak boleh menahan diri untuk bersujud kepada Allah. Tiba-tiba diri mereka menjadi kosong dan sejuk ketika tersentuh oleh arus keyakinan yang timbul dari ayat-ayat Al-Quran yang mulia.

Kejadian ini merupakan petunjuk bagi setiap muslim bahawa sesungguhnya kekuatan keburukan itu, betapa besar pun berkuasanya kejahatan itu, ia tidak akan dapat melawan kalimah-kalimah yang mengandungi cahaya, dan tiang-tiangnya akan hancur apabila tersentuh oleh rahsia yang tersembunyi dalam kalimah -kalimah Allah ini.

Berita tentang kejadian ini sampai kepada orang-orang yang hijrah ke Habasyah, tetapi beritanya sama sekali berbeza dengan keadaan yang sebenarnya. Berita yang sampai kepada mereka adalah bahawa kaum Quraisy telah masuk Islam. Maka kembalilah mereka ke Mekah pada bulan Syawal tahun itu juga.

Ketika mereka telah berada di Mekah pada siang hari dan barulah mereka mengetahui masalah yang sebenarnya, mereka pun kembali ke Habasyah. Tidak ada yang masuk ke Mekah di antara mereka kecuali secara sembunyi-sembunyi atau dengan perlindungan seorang musyrik Quraisy, seperti Al-Walid bin Al-Mughirah dan Abu Talib bin Abdul Muththalib.

Diterjemahkan Oleh Detik Islam dari sumber islampos.com, Wallahu'alam bissawab والله أعلمُ بالـصـواب

Video Kesabaran Ayah Solat Dipuji Media Barat



"Inikah ayah paling sabar di dunia?" Demikian judul yang dipilih oleh sejumlah media Inggeris ketika merilis video seorang muslim sedang menunaikan solat dan "diganggu" oleh anaknya yang masih kecil.

Sekurang-kurangnya, the Mirror dan Englishnews adalah contoh dua media yang memberikan judul yang sama: Is this the most patient dad ever? Naughty kid interrupts father 's prayer time in mosque.

Dalam video berdurasi 1 minit 56 saat ini tampak seorang ayah muslim sedang menunaikan solat di masjid. Namun, anaknya yang masih kecil terus mengganggunya. Mulai dari merempuh badannya ke tubuh ayah, menyeruduk punggung ayah dengan kepala, hingga kemudian ia naik ke punggung ayah saat sang ayah berdiri. Jadilah sang anak bergelantungan di pundak sang ayah.

Sebahagian orang yang menyaksikan video ini mungkin akan bimbang bila anak tersebut jatuh. Sebab ia terus terusan berada di atas ayahnya ketika sang ayah ruku ', i'tidal dan sujud. Sang anak kelihatan tidak takut. Ia bahkan sesekali memegang papan sekatan di depannya ketika sang ayah sujud.

Menjelang selesai solat, datang dua orang ke masjid tersebut. Mereka sempat berusaha mencegah bocah tersebut agar menghentikan tindakannya. Namun sang bocah terus 'mengganggu' ayahnya.

Kesabaran sang ayah kelihatan jelas bukan hanya dari bagaimana ia meneruskan shalatnya. Tetapi yang paling istimewa adalah di bahagian akhirnya. Lelaki itu tidak marah, ia justru mengajak anaknya berdoa. Masya Allah ...
Video ini mengingatkan pada sebuah hadis yang merakam keteladanan dari Rasulullah.

Dari Abu Qatadah al-Ansari radhiyallahu anhu, ia berkata: saya melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam shalat mengimami para sahabat sambil menggendong Umamah bin Abi al Ash, anak Zainab putri Nabi ahallallahu' alaihi wa sallam, di atas bahunya. Ketika ruku ', Beliau meletakkannya dan apabila selesai sujud Beliau menggendongnya kembali. (HR. Al Bukhari)

Beliau juga pernah ketika mengimamkan solat, sujudnya sangat lama. Selepas setelai solat sebahagian sahabat bertanya, mengira tadi ada sesuatu atau wahyu turun. Rasulullah pun menjelaskan bahawa Hasan dan Husain naik ke punggung Rasulullah ketika beliau sujud. Oleh itu beliau terus bersujud hingga kedua cucu beliau itu turun.

Copyright @ 2013 INSANI.