Monday, October 7, 2013

Filled Under:

Siapa Cipta Petrol Berplumbum Dan CFC?

Salam.
Petrol berplumbun dan CFC (Cloroflorocarbon) merupakan dua bahan yang diakui berbahaya kepada alam sekitar. Kerana dua bahan ini, ozon yang melapisi dan melindungi bumi semakin nipis dekad demi dekad.

Tahukah anda, bahawa kedua-dua bahan ini dicipta oleh saintis yang sama? Ya .... aha ... nampak muka baik je ..tapi ciptaan dialah yang kini sedang mengancam dunia yang kita dok diami. Mungkin pada waktu itu, ia bukanlah satu perkara besar mengotori alam kerana masih banyak hutan hijau yang mampu menampung kesan rumah hijau.

Thomas Midgley, seorang ahli kimia Amerika adalah saitis yang bertanggungjawab menghasilkan dua bahan yang dimaksudkan tadi. Dia telah dianggap pembunuh nombor satu kerana kedua-dua ciptaannya itu telah membunuh lebih banyak manusia; walaupun selepas dia mati.


Dia mati akibat kesilapan dia sendiri kerana tercekik pada palang di katilnya. Dan boleh dikatakan dia mati kerana ciptaannya sendiri sebab palang itu dicipta sendiri untuk memudahkannya dia bangun dari katil. Dia dalam jangkahayat separuh hidupnya terpaksa berada di atas katil kerana keracunan plumbum yang menyebabkan dia lumpuh dan mengidap polio. Dia mati pada umur 51 tahun.

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 INSANI.