Tuesday, February 7, 2012

Filled Under:

Berpatah Balik


Berpatah balik

Berpatah selangkah ke belakang untuk bergerak beberapa tapak ke hadapan.
Saya biasa mendengar ungkapan tersebut. Dan kini ia perlu dilaksanakan  dalam pengajian al-Quran saya. Beberapa rakan pelajar yang memang mahir dan saya fikir sudah pasti berjaya melepasi juzu Amma jika diuji.
Mereka pulang dengan wajah sedih.
Saya bertanya, “mengapa?”. Mereka menunjukkan kertas ujian, 86/100 dan GAGAL!
Barulah kami tahu yang markah lulus untuk Juzuk Amma 90/100.  Saya tidak fikir akan berjaya dengan sebutan Ain dan Ha (seumpama makan cili pedas) yang masih sekali betul dan sekali salah. 
Setiap satu kesalahan akan ditolak dua markah. Jika terlupa…. balik!
Allahu Akbar.
Kini saya kembali kepada yang asas. Selepas asar, saya mula belajar kembali menyebut huruf-huruf yang sukar buat saya dengan guru yang lain. Selepas Maghrib, barulah mengadap Tok Sheikh. Agaknya beginilah bila usia tua belajar. Perlu bekerja keras.
Tiada lagi jalan pintas seumpama belajar di kala muda!
Rasuah Haji
Sesiapa yang membaca buku Road to Mecca pastinya akan berjumpa dengan kisah-kisah di sesetengah negara yang perlu memberi rasuah untuk menunaikan fardhu haji.
Tentu sekali saya terperanjat apabila mendapat khabar yang ia juga berlaku di Malaysia. Haji menjadi satu bisnes yang lumayan. Hukum asas ekonomi, permintaan melebihi penawaran maka akan berlaku kenaikan harga.
Dalam konteks menunaikan haji, harga dikawal oleh kerajaan tetapi ia terdedah kepada rasuah memotong giliran jika kawalan dalamannya lemah.
Ramai juga yang pergi menunaikan fardhu haji kerana semata-mata mahu mengambil upah haji. Bila tidak dilakukan semata-mata kerana Allah pasti akan berlaku kesulitan jiwa dan perasaan.
Kenapa perlu hairan, bukankah dunia sudah sampai ke penghujung?

-Antara artikel yg sy pinjam drp blog Muhd Kamil Ibrahim.

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 INSANI.