Wednesday, October 30, 2013

Filled Under:

Tahukah Anda Kenapa Pemandu Bas Dan Lori Jarang Matikan Enjin?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca yang Dr Fuh kasihi. Tadi Dr Fuh ada terbaca satu info yang sangat menarik. Info yang Dr Fuh sendiri tercari-cari akhirnya dapat juga jawapan. Dr Fuh kongsikan dengan pembaca semua dari blog Open Minda.
Pernahkah anda perasan bahawa setiap kali kita singgah di RNR, kita akan dapati banyak kenderaan-kenderaan berat seperti bas dan lori mereka tidak mematikan enjin. Tidak cukup itu lagi, di bahu-bahu jalan juga sama yang dapat kita lihat. Persoalannya mengapa pemandu-pemandu lori atau bas ini jarang mematikan enjin kenderaan mereka? Tidak membazir minyak? Untuk menjawab persoalan tersebut, jom kita ikuti ulasan di bawah ini.
mesti ramai yang perasan kenapa kebiasaannya apabila pemandu lori,trailer atau bas berhenti tepi jalan untuk makan atau lain-lain tak matikan enjin kenderaan tersebut? Adakah susah untuk hidupkan kembali?
Enjin diesel tidak akan panas walau berapa lama pun kita menjalankannya tanpa bergerak (idling) kecuali ada kebocoran tangki air ataupun minyak enjin tidak mencukupi.
Pernah lori yang abang lori (abang pon pon) pandu tidak dimatikan enjinnya selama 2 minggu, kerana perjalanan tanpa henti pergi dan balik dari Kawasan Industri Kerteh, Terengganu ke Pelabuhan Klang.
Walaupun sewaktu berhenti samada untuk makan minum atau berehat mahupun tidur, abang lori (abang pon pon) ni tidak ragu-ragu untuk tidak mematikan enjin kerana berdasarkan pengalaman selama ini, enjin diesel (terutamanya jenis Turbo) amat sensitif jika enjinnya terlalu kerap dihidupkan dan dimatikan.
Malahan telah menjadi amalan abang pon pon selama ini, selepas enjin dihidupkan, abang pon pon akan menunggu sehingga tolok kepanasan (temperature gauge) mencapai tahap suhu bekerja (working temperature) baharulah abang mula bergerak. (kebiasaanya dalam lingkungan 80 darjah celcius).
Begitu juga sewaktu hendak mematikan enjin jenis turbo ini, memerlukan sekurang-kurangnya 15 minit enjin melahu (idling) barulah dimatikan enjinnya.
Enjin lori ni cc dia besar, silinder banyak, compression tinggi. kombine semua diatas, tentu-tentu enjinnya sgt ketat/berat utk startup/cranking. Setelah tolakcampurkalibahagi, tidak bijak utk cranking start lebih dari sekali/hari. Enjin yang ketat/berat memendekkan hayat starter motor.
Sistem brake dan klac lori-lori besar menggunakan tekanan angin, jika enjin dimatikan..tekanan angin dlm tabung akan berkurang atau habis..sebab itu mereka jarang matikan enjin..perlukan masa yang lama utk kompressor isikan angin ke dalam tabung(bergantung jenis lori)..selagi tekanan angin tidak penuh dalam tabung tu, selagi tu lori tidak boleh bergerak, sistem brake dan klac tidak berfungsi.
kebanyakan lori-lori ni ber-engine diesel. Engine diesel memerlukan heat yang banyak untuk berfungsi dengan baik. Engine diesel yang selalu dimatikan engine (cool off) dan di hidupkan semula (panas) dalam masa yang singkat akan membuat engine “warp” atau bengkok..itu sebab lori tak matikan engine kecuali tidak di gunakan dalam jangka yg panjang (melebihi seminggu) sebab takut engine jadi bengkok.
Bukan sebab susah start.. tapi pasal lori2/bus guna brek angin. jadi bile engine running, presure angin maintain. Jika diorg stop engine, presure angin akan berkurangan, jadi kena tunggu presure naik baru boleh jalan (kena tunggu 1/2jam) baru ok. kalau tak bahaya sebab takde brek..
Ada benar jugak kan?

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 INSANI.