Wednesday, February 19, 2014

Persinggahan Imam Mazhab di Serambi Kerajaan ‘Abbāsiyyah

baytalhikmah
Bayt al-Hikmah [kredit foto: Wikipedia]
Selain daripada perkembangan sains dan seni kesusasteraan, Daulah ‘Abbāsiyyah juga menyaksikan perkembangan yang rancak di dalam perkembangan bidang Fiqh.  Keempat-empat imam utama di dalam mazhab Fiqh memainkan peranan dan menyumbang secara signifikan di era awal pemerintahan Daulah ‘Abbāsiyyah.
Akan tetapi, pergeseran di antara ‘ulama dan umara turut berlaku dari semasa ke semasa.
Berikut adalah sebahagian catatan mengenainya:
MALIK BIN ANAS
Imam Malik ibn Anas (711 – 795M) lahir  di Madinah di zaman pemerintahan khalifah Bani Umayyah al-Wālid ibn ‘Abd al-Mālik (705-715M). Biar pun kesarjanaannya tertumpu di Madinah, Imam Malik ibn Anas telah berhadapan dengan konflik yang terjadi antara beliau dengan khalifah ‘Abbāsiyyah, Ja’far al-Mansūr. Sungguh pun perselisihan itu berlarutan hingga membawa kepada tindakan kekerasan yang dikenakan ke atas Imam Malik, ia akhirnya berjaya diselesaikan. Khalifah al-Mansūr telah mengunjungi Imam Malik semasa musim Haji dan memperbaiki hubungan sesama mereka.
Walaupun Imam Malik berpendapat bahawa khalifah pada masa itu tidak melaksanakan ajaran Islam dengan sempurna, beliau memilih untuk tidak menentangnya, sebaliknya meneruskan proses nasihat dan surat menyurat menegur kesilapan pemerintah. Antara sumbangan besar Imam Malik kepada perkembangan Fiqh dalam hayatnya adalah penghasilan Kitab al-Muwatta’ pada tahun 159H. Buku ini mendokumentasikan Fiqh ahli Madinah dan menganjak tradisi dan amalan ahli Madinah yang sebelum itu hanya diwarisi secara lisan dan tidak dibukukan sebagai rujukan.
Sebahagian sejarawan berpendapat penulisan buku ini adalah atas permintaan khalifah al-Mansūr namun beliau tidak sempat melihat buku itu disempurnakan kerana telah meninggal dunia sebelumnya.
ABU HANIFAH
Seterusnya, Imam Abu Hanifah (699-767M), berketurunan Parsi dan membesar di Kufah, telah hidup selama 42 tahun di bawah pemerintahan Bani Umayyah dan 18 tahun di bawah Daulah ‘Abbāsiyyah. Komitmennya kepada Daulah ‘Abbāsiyyah teruji di zaman pemerintahan khalifah al-Mansūr apabila pelbagai konflik berlaku di antara pendapat beliau dengan al-Mansūr.
Biar pun Imam Abu Hanifah tidak menulis buku di bidang Fiqh, koleksi hadith yang diriwayatkan daripada beliau terkumpul di dalam Musnad yang dinisbahkan kepadanya. Legasinya di dalam Fiqh telah diwarisi kepada anak muridnya yang utama iaitu Abu Yūsuf dan al-Shaybāni. Abu Yūsuf telah menulis Kitab al-Ātsāryang menghimpunkan fatwa-fatwa Imam Abu Hanifah di Kufah. Manakala al- Shaybāni pula mengarangKitab al-Masbut yang menghimpunkan jawapan Imam Abu Hanifah sendiri kepada soalan-soalan yang diajukan kepadanya.
AL-SHAFI’I
Begitu juga dengan Imam al-Shāfi’ī (767-820M). Dalam pengalaman beliau hidup di bawah pemerintahan Daulah ‘Abbāsiyyah,  cabaran getir bermula apabila Daulah ‘Abbāsiyyah bertindak tegas menentang pemberontakan kelompok ‘Alawi. Interaksi yang wujud antara Imam al-Shāfi’ī dan ‘Alawi ini telah menimbulkan prasangka kepada gabenor ‘Abbāsiyyah di Yaman, yang mengesyaki Imam al-Shāfi’ī sebagai pro ‘Alawi.  Beliau telah memaklumkan hal ini kepada khalifah Hārūn al-Rashīd. Beliau bersama sembilan orang ‘Alawi dipanggil mengadap khalifah, dan hanya beliau yang terselamat ketika itu.
Biar pun Imam al-Shāfi’ī berhadapan dengan pelbagai masalah di Baghdad, beliau memilih untuk terus tinggal di Baghdad dan mengaji dengan al-Shaybāni, anak murid Imam Abu Hanifah. Semasa ke Mekah dan mengajar di al-Masjid al-Haram, Imam al-Shāfi’ī telah bertemu dengan Imam Ahmad bin Hanbal. Beliau kemudiannya pulang ke Baghdad dan mengarang Kitab al-Risālah.
Apabila khalifah al-Ma’mun menaiki takhta, Imam al-Shāfi’ī tidak senang dengan bertambahnya pengaruh kaum Parsi ketika itu. Beliau telah meninggalkan Baghdad dan berhijrah ke Mesir sehingga meninggal dunia di Fustat bersama tinggalan karya pentingnya Kitab al-Umm.
AHMAD BIN HANBAL
Imam Ahmad ibn Hanbal (780–855M) merupakan anak kelahiran Baghdad. Kemiskinan yang dialami oleh keluarganya tidak menghalang beliau daripada menuntut ilmu dan menjadi salah seorang sarjana terkemuka di era berkenaan. Ujian bermula apabila khalifah al-Ma’mun menaiki takhta. Beliau telah menerima pendapat Muktazilah yang mengatakan bahawa al-Quran itu adalah makhluk. Al-Ma’mun mengisytiharkan bahawa semua ulama mesti menerima pendapat tersebut.
Imam Ahmad bin Hanbal telah menolak kepercayaan itu dan ini telah menyebabkan beliau ditangkap dan dibawa mengadap al-Ma’mun dalam keadaan dirantai. Akan tetapi al-Ma’mun telah meninggal dunia sebelum sempat berkonfrontasi dengannya. Khalifah al-Mu’tasim yang menggantikan tempat al-Ma’mun, turut berpegang dengan pendapat Muktazilah itu. Beliau bertindak keras terhadap Imam Ahmad ibn Hanbal dan kemudian memenjarakannya selama 28 bulan. Selepas dibebaskan daripada tahanan, Imam Ahmad ibn Hanbal meneruskan aktiviti mengajarnya namun terganggu kembali apabila khalifah al-Wāthiq menaiki takhta. Khalifah telah memutuskan yang Imam Ahmad ibn Hanbal tidak boleh berada di lokasi yang sama dengan khalifah, atau akan menerima tindakan keras olehnya. Imam Ahmad ibn Hanbal bersembunyi di Baghdad sehingga khalifah al-Wāthiq sendiri meninggal dunia. Antara sumbangan terpenting Imam Ahmad ibn Hanbal adalah Musnad beliau.
Era Daulah ‘Abbāsiyyah adalah era yang penting berkaitan dengan perkembangan bidang Fiqh.  Biar pun sebahagian daripada khalifah ‘Abbāsiyyah itu menzalimi dan menganiaya para sarjana Islam, ia tidak menghalang mereka daripada terus memainkan peranan yang signifikan pada membangunkan ilmu Fiqh dan cabang-cabangnya dan legasi kepada usaha itu kekal hingga ke hari ini.
Hasrizal @ www.saifulislam.com

Persinggahan Imam Mazhab di Serambi Kerajaan ‘Abbāsi

baytalhikmah
Bayt al-Hikmah [kredit foto: Wikipedia]
Selain daripada perkembangan sains dan seni kesusasteraan, Daulah ‘Abbāsiyyah juga menyaksikan perkembangan yang rancak di dalam perkembangan bidang Fiqh.  Keempat-empat imam utama di dalam mazhab Fiqh memainkan peranan dan menyumbang secara signifikan di era awal pemerintahan Daulah ‘Abbāsiyyah.
Akan tetapi, pergeseran di antara ‘ulama dan umara turut berlaku dari semasa ke semasa.
Berikut adalah sebahagian catatan mengenainya:
MALIK BIN ANAS
Imam Malik ibn Anas (711 – 795M) lahir  di Madinah di zaman pemerintahan khalifah Bani Umayyah al-Wālid ibn ‘Abd al-Mālik (705-715M). Biar pun kesarjanaannya tertumpu di Madinah, Imam Malik ibn Anas telah berhadapan dengan konflik yang terjadi antara beliau dengan khalifah ‘Abbāsiyyah, Ja’far al-Mansūr. Sungguh pun perselisihan itu berlarutan hingga membawa kepada tindakan kekerasan yang dikenakan ke atas Imam Malik, ia akhirnya berjaya diselesaikan. Khalifah al-Mansūr telah mengunjungi Imam Malik semasa musim Haji dan memperbaiki hubungan sesama mereka.
Walaupun Imam Malik berpendapat bahawa khalifah pada masa itu tidak melaksanakan ajaran Islam dengan sempurna, beliau memilih untuk tidak menentangnya, sebaliknya meneruskan proses nasihat dan surat menyurat menegur kesilapan pemerintah. Antara sumbangan besar Imam Malik kepada perkembangan Fiqh dalam hayatnya adalah penghasilan Kitab al-Muwatta’ pada tahun 159H. Buku ini mendokumentasikan Fiqh ahli Madinah dan menganjak tradisi dan amalan ahli Madinah yang sebelum itu hanya diwarisi secara lisan dan tidak dibukukan sebagai rujukan.
Sebahagian sejarawan berpendapat penulisan buku ini adalah atas permintaan khalifah al-Mansūr namun beliau tidak sempat melihat buku itu disempurnakan kerana telah meninggal dunia sebelumnya.
ABU HANIFAH
Seterusnya, Imam Abu Hanifah (699-767M), berketurunan Parsi dan membesar di Kufah, telah hidup selama 42 tahun di bawah pemerintahan Bani Umayyah dan 18 tahun di bawah Daulah ‘Abbāsiyyah. Komitmennya kepada Daulah ‘Abbāsiyyah teruji di zaman pemerintahan khalifah al-Mansūr apabila pelbagai konflik berlaku di antara pendapat beliau dengan al-Mansūr.
Biar pun Imam Abu Hanifah tidak menulis buku di bidang Fiqh, koleksi hadith yang diriwayatkan daripada beliau terkumpul di dalam Musnad yang dinisbahkan kepadanya. Legasinya di dalam Fiqh telah diwarisi kepada anak muridnya yang utama iaitu Abu Yūsuf dan al-Shaybāni. Abu Yūsuf telah menulis Kitab al-Ātsāryang menghimpunkan fatwa-fatwa Imam Abu Hanifah di Kufah. Manakala al- Shaybāni pula mengarangKitab al-Masbut yang menghimpunkan jawapan Imam Abu Hanifah sendiri kepada soalan-soalan yang diajukan kepadanya.
AL-SHAFI’I
Begitu juga dengan Imam al-Shāfi’ī (767-820M). Dalam pengalaman beliau hidup di bawah pemerintahan Daulah ‘Abbāsiyyah,  cabaran getir bermula apabila Daulah ‘Abbāsiyyah bertindak tegas menentang pemberontakan kelompok ‘Alawi. Interaksi yang wujud antara Imam al-Shāfi’ī dan ‘Alawi ini telah menimbulkan prasangka kepada gabenor ‘Abbāsiyyah di Yaman, yang mengesyaki Imam al-Shāfi’ī sebagai pro ‘Alawi.  Beliau telah memaklumkan hal ini kepada khalifah Hārūn al-Rashīd. Beliau bersama sembilan orang ‘Alawi dipanggil mengadap khalifah, dan hanya beliau yang terselamat ketika itu.
Biar pun Imam al-Shāfi’ī berhadapan dengan pelbagai masalah di Baghdad, beliau memilih untuk terus tinggal di Baghdad dan mengaji dengan al-Shaybāni, anak murid Imam Abu Hanifah. Semasa ke Mekah dan mengajar di al-Masjid al-Haram, Imam al-Shāfi’ī telah bertemu dengan Imam Ahmad bin Hanbal. Beliau kemudiannya pulang ke Baghdad dan mengarang Kitab al-Risālah.
Apabila khalifah al-Ma’mun menaiki takhta, Imam al-Shāfi’ī tidak senang dengan bertambahnya pengaruh kaum Parsi ketika itu. Beliau telah meninggalkan Baghdad dan berhijrah ke Mesir sehingga meninggal dunia di Fustat bersama tinggalan karya pentingnya Kitab al-Umm.
AHMAD BIN HANBAL
Imam Ahmad ibn Hanbal (780–855M) merupakan anak kelahiran Baghdad. Kemiskinan yang dialami oleh keluarganya tidak menghalang beliau daripada menuntut ilmu dan menjadi salah seorang sarjana terkemuka di era berkenaan. Ujian bermula apabila khalifah al-Ma’mun menaiki takhta. Beliau telah menerima pendapat Muktazilah yang mengatakan bahawa al-Quran itu adalah makhluk. Al-Ma’mun mengisytiharkan bahawa semua ulama mesti menerima pendapat tersebut.
Imam Ahmad bin Hanbal telah menolak kepercayaan itu dan ini telah menyebabkan beliau ditangkap dan dibawa mengadap al-Ma’mun dalam keadaan dirantai. Akan tetapi al-Ma’mun telah meninggal dunia sebelum sempat berkonfrontasi dengannya. Khalifah al-Mu’tasim yang menggantikan tempat al-Ma’mun, turut berpegang dengan pendapat Muktazilah itu. Beliau bertindak keras terhadap Imam Ahmad ibn Hanbal dan kemudian memenjarakannya selama 28 bulan. Selepas dibebaskan daripada tahanan, Imam Ahmad ibn Hanbal meneruskan aktiviti mengajarnya namun terganggu kembali apabila khalifah al-Wāthiq menaiki takhta. Khalifah telah memutuskan yang Imam Ahmad ibn Hanbal tidak boleh berada di lokasi yang sama dengan khalifah, atau akan menerima tindakan keras olehnya. Imam Ahmad ibn Hanbal bersembunyi di Baghdad sehingga khalifah al-Wāthiq sendiri meninggal dunia. Antara sumbangan terpenting Imam Ahmad ibn Hanbal adalah Musnad beliau.
Era Daulah ‘Abbāsiyyah adalah era yang penting berkaitan dengan perkembangan bidang Fiqh.  Biar pun sebahagian daripada khalifah ‘Abbāsiyyah itu menzalimi dan menganiaya para sarjana Islam, ia tidak menghalang mereka daripada terus memainkan peranan yang signifikan pada membangunkan ilmu Fiqh dan cabang-cabangnya dan legasi kepada usaha itu kekal hingga ke hari ini.
Hasrizal @ www.saifulislam.com

Tuesday, February 18, 2014

Pesanan Menjadi Penyejuk Hati Suami


Dalam satu program wanita, seorang ibu berumur lewat usia 40-an berbual mesra sambil bertanya kepada saya: "Diam tak diam, saya dah nak dapat menantu lelaki. Along Hasanah akan berkahwin bulan depan, kita ni terlalu sibuk dengan kerjaya dan kehidupan, sehingga tidak perasan anak dah semakin besar dan akan berumah tangga."
Saya membalas : "Kita perlu mengingat dan membekalkan nasihat yang pernah kita peroleh dulu daripada orang berpengalaman dan berilmu kepada mereka.

"Dulu pernah mendengar, pada masa mula-mula hendak kahwin. Tetapi, apa salahnya kita dengar untuk kesekian kalinya. Ia menjadi kata-kata hikmat dan pengajaran yang lebih bermakna. Kita dan ramai kawan masa muda-muda masih ingat nasihat itu."

Perbualan saya dengan wanita itu mengingatkan kepada wasiat seorang ibu solehah pada zaman kegemilangan Islam.

Mari hayati pesanan isteri 'Auf bin Muhlim Ashaibani kepada puterinya ketika hendak bernikah dengan al Haris bin Amr, raja negeri Kandah. Sewaktu utusan diraja hendak membawa pengantin untuk disampaikan kepada raja, ibunya berwasiat kepada anak perempuannya:

"Wahai anakku! Kalaulah wasiat ini untuk kesempurnaan adabmu, aku percaya kau telah mewarisi segala-galanya, tetapi ia sebagai peringatan untuk yang lalai dan pedoman kepada yang berakal.

Andai kata wanita tidak memerlukan suami kerana berasa cukup dengan kedua ibu bapanya, tentu ibumu adalah orang yang paling berasa cukup tanpa suami. Tetapi wanita diciptakan untuk lelaki dan lelaki diciptakan untuk mereka.

Wahai puteriku, Sesungguhnya engkau akan meninggalkan rumah tempat kamu dilahirkan dan kehidupan yang telah membesarkanmu untuk berpindah kepada seorang lelaki yang belum kamu kenal dan teman hidup yang baru. Kerana itu, jadilah 'budak' wanita baginya, tentu dia juga akan menjadi 'budak' bagimu serta menjadi pendampingmu yang setia.

Peliharalah sepuluh sifat ini terhadapnya, tentu ia akan menjadi perbendaharaan yang baik untukmu.

Pertama dan kedua, berkhidmat dengan rasa puas serta taat dengan baik kepadanya.

Ketiga dan keempat, memerhatikan tempat pandangan matanya dan bau yang diciumnya. Jangan sampai matanya memandang yang buruk daripadamu dan jangan sampai dia mencium kecuali yang harum daripadamu.

Kelima dan keenam, memerhatikan waktu tidur dan waktu makannya, kerana lapar yang berlarutan dan tidur yang terganggu dapat menimbulkan rasa marah.

Ketujuh dan kelapan, menjaga hartanya dan memelihara kehormatan serta keluarganya. Perkara pokok dalam masalah harta adalah membuat anggaran dan perkara pokok dalam keluarga adalah pengurusan yang baik.

Kesembilan dan kesepuluh, jangan membangkang perintahnya dan jangan membuka rahsianya. Apabila kamu tidak mentaati perintahnya, bererti kamu melukai hatinya. Apabila kamu membuka rahsianya kamu tidak akan aman daripada pengkhianatannya.

Kemudian janganlah kamu bergembira di hadapannya ketika dia bersedih atau bersedih di hadapannya ketika dia bergembira. Jadilah kamu orang yang sangat menghormatinya, tentu dia akan sangat memuliakanmu.

Jadilah kamu orang yang selalu sepakat dengannya, tentu dia akan sangat belas kasihan dan sayang kepadamu.

Ketahuilah, sesungguhnya kamu tidak akan dapat apa yang kamu inginkan sehingga kamu mendahulukan keredaannya daripada keredaanmu, dan mendahulukan kesenangannya daripada kesenanganmu, baik dalam hal yang kamu sukai atau yang kamu benci dan Allah akan memberkatimu."


Nasihat di atas seharusnya diterima dengan beberapa asas penting:


  • Suami yang dicari adalah suami yang beriman lagi taat kepada perintah Allah.
  • Ketaatan kepada suami adalah wajib dengan syarat beliau tidak melakukan perkara yang bertentangan dengan syariat Allah.
  • Begitulah hukum Allah, di sana sentiasa ada 'dua bahagian muka syiling'. Kalau diperhati setiap nasihat di atas, perbuatan kita yang positif akan menghasilkan reaksi dan tindak balas positif juga dengan izin Allah.

Saya sering mengingatkan diri sendiri sebagai isteri dari muda hingga sekarang dan masih sangat mempercayai bahawa:

"Kita hanya boleh mengubah diri sendiri. Percayalah apabila kita berubah, persekitaran dan orang di sekeliling juga akan berubah secara positif."

Saya Malu Untuk Berubah


"Aku dah tak suci lagi. Aku banyak dosa. Terlanjur dah dengan berapa orang lelaki dah. Zina tu dulu perkara biasa bagi aku sebab aku couple bukan dengan seorang lelaki je. Tapi sekarang aku menyesal. Aku rasa aku teruk sangat! Aku nak jadi lebih baik tapi aku malu. Aku selamanya tak akan jadi baik. Dosa-dosa lalu terus menghantui hidup aku. Aku rasa diri ini jijik dan teramat kotor,"

"Aku ini nak kata budak jahat, tak adalah jahat sangat cuma nakal tu adalah sikit-sikit. Itu mungkin kerana terikut perangai kawan-kawan. Mengusik dan menyakat orang kerja biasa. Tapi sebenarnya jauh di sudut hati aku, aku nak jadi lebih baik tapi aku malu. Nanti apa yang kawan-kawan aku kata. Aku dah pernah sekali ajak mereka solat berjemaah dan pergi dengar ceramah tapi aku dipandang pelik. Aku rasa susah sangat. Aku terhimpit,"

"Aku solat cukup lima waktu sehari. Puasa pun Alhamdulillah. Nak kata bab tutup aurat, aku lepaslah agaknya. Tapi aku rasa aku ini tak cukup baik. Bila aku tengok kawan-kawan yang berubah, bila aku tengok kawan-kawan yang pakai tudung labuh dan berbaju kurung, aku rasa aku ini tak baik. Aku nak berubah tapi aku malu. Aku rasa susah. Aku rasa tak sanggup nak tinggalkan dunia cardigan, jeans, shawl dan pashmina,"

Iman Itu Masih Ada.

Tatkala hati terkesan dengan perbuatan dosa yang dilakukan, itu bukti tandanya iman masih ada. Penyesalan itu salah satu daripada peringkat taubat.

Fitrah manusia suka akan kebaikan. Sebenarnya melakukan kebaikan lebih mudah daripada melakukan maksiat. Tak percaya?

Mana lebih senang. Pergi konsert atau pergi masjid? Kalau pergi konsert, perlu keluarkan duit untuk membeli tiket dan bersesak-sesak dengan orang ramai. Faedah? Belum tentu. Kalau pergi masjid, langkahan kaki pun sudah dikira. Tidak perlu keluarkan modal. Malah makin dicintai Allah. Asal niat betul.

Mana lebih senang. Bersedekah atau mencuri? Kalau bersedekah, hanya keluarkan duit. Zahirnya berkurang sedangkan hakikatnya semakin meningkat saham di sana. Kalau mencuri, hati gelisah dan tidak tenteram. Hidup dalam ketakutan. Tidak bahagia.

Selagi dunia tidak kiamat, selagi itu peluang masih ada. Kenapa harus memandang dosa yang lalu sedangkan kita masih punya waktu?

Pandangan manusia. Cuba jadi tegas! Manusia kalau kita buat baik, ada orang tidak suka. Kalau kita buat jahat apatah lagi, mesti ramai juga yang tidak suka. Jadi, buat hanya apa yang Allah suka walaupun manusia tidak suka. Pegang prinsip itu! Kerana kita bukan hamba manusia, kita hamba Dia! Ini bukan marah tetapi tegas dan semangat!.

Create the Future

Kita selamanya tidak akan pernah tahu apa yang bakal terjadi pada masa hadapan. Tetapi kita boleh mengubahnya mulai hari sekarang. Apa yang kita buat hari ini, itulah yang bakal terjadi pada hari esok. Yang penting, tanya pada diri, jika ingin melakukan kebaikan, di manakah usaha? Begitu juga dengan soal rezeki dan jodoh. Qada muallaq iaitu ketentuan Allah yang tercatat di lauhul mahfuz dan kita boleh mengubahnya. Tetapi itu semua bergantung kepada sejauh mana usaha dan doa.

Mari saya datangkan satu analogi. Katakan Ahmad seorang pelajar yang bermasalah, malas belajar dan menghisap rokok. Tiba suatu ketika, terdetik penyesalan di hatinya. Dan ketahuilah, saat itu, dia punya dua peluang. Peluang ke arah kebaikan atau sebaliknya. Terhimpit antara dua lorong.

Lorong pertama, memilih untuk rajin belajar dan meninggalkan tabiat menghisap rokok. Lorong kedua, masih tetap dengan perangai dan tabiat lama. Apakah mungkin jika dia masih berada di lorong kedua, pada masa hadapan nanti dia bakal menjadi seorang graduan universiti yang punya sahsiah mulia dan cemerlang? Sudah tentu tidak! Tetapi sebaliknya yang berlaku jika lorong pertama yang menjadi pilihan.

Ini yang saya maksudkan. Bukan mahu menjadi ahli nujum. Cuma mengajak untuk bersama membina masa hadapan. Mencipta jalan cerita sendiri. Kita umpama pelakon di pentas dunia. Kita punya kuasa untuk mengarah jalan drama sendiri. Dan yang pasti hanya ada dua pilihan yang terbentang. Satu lorong yang dipilih, akan membawa kepada lorong yang lain. Jika lorong kebaikan dan perubahan yang dipilih, pasti kesudahannya juga begitu. Begitu juga sebaliknya. Inilah sunnatullah.

Buat Dirimu...

Sayangku nisa', usah biarkan keterlanjuranmu menjadi sejarah hitam yang terus mencalit debu kehitaman walau hingga ketika ini. Itu semua sejarah dahulu dan ketahuilah hari ini juga bakal menjadi sejarah. Tetapi bezanya sejarah dahulu itu menjadi suatu pengajaran yang besar buat diri. Dan sejarah yang bakal ditelusuri ini, ketahuilah, dirimu masih punya waktu. Usah persiakannya!

Juga buat diri yang rindu akan kebaikan. Apakah saat Allah mendatangkan penyesalan di hatimu, engkau mahu melepaskan peluang ini? Apakah pada saat Allah membuka jalan taubat buatmu, engkau memilih untuk semakin menjauh daripada-Nya walaupun tanpa kerelaan hanya kerana malu dengan manusia sekeliling? Atau merasa diri itu terlalu kotor dan tidak layak untuk diampunkan? Ketahuilah Dia Maha Pengampun. Usah pedulikan pandangan mereka dan mereka itu, tetapi dongaklah ke atas, dan ketahuilah Dia menunggumu untuk sujud kepada-Nya! Bersama air mata taubat seorang hamba!

Buat nisa', walau dirimu merasa tiada yang menyayangi, ketahuilah aku di sini amat menyayangimu sekalipun kita tiada pernah mengenali. Tetapi walau sebesar mana kasihku kepadamu, masih pasti belum mampu menandingi kasih-Nya terhadapmu. Apakah saat ini masih mahu berpaling?

Motivasi daripada Kisah.

Saya memahami, berbicara itu mudah tetapi mahu melakukan itu tidak semudah bicara dan tulisan. Kerana itu perlu kepada kisah-kisah yang dapat menguatkan hati. Yang bisa meneguhkan keazaman dalam diri untuk menjadi lebih baik.

Pasti dan sudah tentu pernah mendengar kisah seorang pelacur perempuan. Yang kiranya dipandang manusia begitu kotor dan jijik pada masa kini sehingga melahirkan anak di luar perkahwinan yang sah. Walaupun mereka itu kini telah menyesal dan ingin berubah tetapi tetap dipandang serong. Tiada sokongan dan semangat yang ditiup tika mereka lemah. Kerana terusan dihantui dosa-dosa lalu.

Dengarkan kisah ini yang ingin saya putar kembali. Kembali kepada kisah pelacur perempuan. Yang berzina. Tetapi dimasukkan ke dalam syurga oleh Allah hanya kerana memberi minum kepada seekor anjing. Tidakkah rahmat Allah itu luas? Kerana itu berhenti menghukum manusia. Walau kotor pada pandangan manusia, kita tiada pernah mengetahui apakah pandangan-Nya.

Lihat diri sendiri dan nilai. Diri sendiri juga belum tentu baik. Diri sendiri juga belum tentu dipandang-Nya. Walaupun kita melakukan kerja dakwah, walaupun diri itu sentiasa memberi tazkirah, walaupun diri itu aktif dalam program keagamaan. Saya suka untuk kembali mengingatkan kepada niat. Lagi sekali, lihat dan nilai. Itu semua tidak bermakna jika hati terdetik riak dan melakukan kerana ingin dipandang hebat oleh manusia. Kerana ingin supaya manusia memandang tinggi. Kerana ingin manusia memandang diri itu bagus, baik, soleh dan solehah. Tika itu, tanya diri sendiri, di mana niatmu yang kau katakan kerana Allah?

Lagi saya bawakan kisah yang cukup sering didengari. Kisah pembunuh yang telah membunuh 99 orang.Lihat usaha dan kehendaknya yang ingin bertaubat. Pembunuhannya mencukupi 100 orang apabila membunuh seorang alim yang mengatakan bahawa dia telah tiada harapan.

Namun, tidak pernah cuba untuk berputus asa. Mengikut nasihat seorang alim yang lain yang mengatakan bahawa perlu penghijrahan ke satu perkampungan yang suasananya bisa membantunya bertaubat. Namun,di pertengahan jalan, dia meninggalkan dunia tanpa sempat bertaubat. Tetapi dalam keadaan sedang usaha bertaubat. Dan dia dimasukkan ke dalam syurga.

Kesimpulan.

Kita tidak akan pernah bisa mengubah masa lalu, tetapi kita masih bisa bertindak mulai sekarang untuk mencipta sejarah baru.

Andai tiada berhenti memikirkan pandangan manusia, langkah kita tiada ke mana. Mereka tiada untung tetapi kita tetap rugi.

Sentiasa bersangka baik dengan Allah. Apabila jalan hidup kita begitu dan begini,yakinlah itu yang terbaik. Apabila kita melakukan dosa, Dia ada memberi keampunan. Saat kita lemah dan terhimpit, Dia ada meniupkan semangat dan kekuatan. Allah ada menyebut bahawa Dia bersama sangkaan hamba-Nya. Andai kita yakin dosa-dosa kita akan diampunkan, Dia dengan rahmat dan sifat Maha Pengampun-Nya akan mengampunkan dosa hamba-hamba-Nya yang benar-benar ikhlas dan bersungguh.

Artikel

Nak Jadi Baik Memang Lambat





"Ustaz, saya dulu hafiz al-Quran. Dulu, solat ini memang saya tidak tinggal. Saya semakin hanyut dengan dunia. Sekarang, saya sudah tidak solat. Saya ingin berubah. Masih adakah sinar untuk saya?"

Ustaz N memandang telefon bimbit Masjid Kuning Kota Damansara. Bagus masjid ni. Ada segmen Tanyalah Ustaz. Sesiapa jemaah yang ingin bertanya, boleh menghantarkan SMS.

"Masih ada sinar" Ustaz N menjawab pendek.

Jemaah mengangguk. Kebanyakannya faham sifat al-Ghafur Allah. Jemaah di situ memang boleh letak belakang nama mereka dengan Ahmad atau Abu al-Damansari. Berlumba-lumba duduk di dalam taman-taman Syurga ilmu.Marvellous!

Ustaz N menyambung, "Kembalilah kepada Allah, nak. Allah menciptakan rahmat sebelum menciptakan murka. Pintu taubat terbuka luas. Sibukkan diri dengan kebaikan. Jika anda jatuh, maknanya, masa anda masih banyak yang belum diisi dengan kebaikan."

"Terima kasih, Ustaz. Macam mana nak jadi baik? Apa langkah pertama untuk saya berubah selepas bertaubat?"


"SMS masuk, Pak" Telefon Bimbit Tanyalah Ustaz berbunyi lagi.

Ustaz N tersenyum. "Pernah tidak dengar kisah Abu Hurairah r.a. bertanya kepada baginda Rasulullah s.a.w. tentang seorang yang solat tetapi masih mencuri?"

Jemaah terlopong. Sah, tak dapat nak recall. Ini yang pentingnya hadir di ceramah-ceramah dan kuliah. Dapat peringatan, dapat refresh ilmu, dapat kesedaran. Dapat macam-macam. Best!

Ustaz N menarik nafas dan berkata, "Abu Hurairah r.a. bertanya bagaimanakah orang yang sedemikian? Rasulullah menegaskan, solat orang itu lambat laun akan menyebabkan dia berhenti mencuri."

Jemaah mengiyakan. Mereka teringat firman Allah s.w.t bahawa solat akan mencegah perkara keji dan mungkar.

"Maksud baginda Rasulullah s.a.w. dengan memperbaiki dan meningkatkan mutu solat, dari segi rukun qauli (percakapan), rukun fi'li (perbuatan) dan rukun qalbi (rasa hati), lambat laun solat akan berjaya menjadi benteng kepada amalan keji dan mungkar."

Jemaah berpandangan sesama sendiri. Mereka tersenyum dan mengangguk.

"Kesimpulannya, nak jadi baik memang lambat. Nak membina memerlukan masa. Nak meruntuh sekelip mata. Teruskan bermujahadah untuk istiqamah. Tutup ruang-ruang untuk melakukan kemaksiatan. Isi kehidupan dengan kebaikan. Berkawan dengan kawan-kawan yang baik. Usaha dan terus usaha. Insya-Allah, Allah akan mengampunkan dosa-dosa kita."

Dalam jemaah itu, seorang anak muda tunduk. Matanya berkaca. Dia berbisik:

Ya Allah, dosaku menggunung tinggi, tapi rahmat-Mu melangit luas. Ampunkanlah dosaku. Sesungguhnya Engkau Maha Penerima Taubat. 

Kelebihan Doa Putus Cinta Dan Pendekat Jodoh



Kelebihan membaca doa alquran
PENGERTIAN DOA
Perkataan DOA putus cinta dan pendekat jodoh diambil dari Bahasa Arab yang merupakan ‘nama terbitan’ (masdar) dari kata kerja (perbuatan) ‘Da’aa, dari sudut bahasa bererti ‘seruan’, panggilan, ajakan atau permintaan.

Jika dilihat dari segi pengertian syara’, doa adalah ‘memohon kepada Allah SWT dengan meminta kebaikan dari sisiNya dengan penuh ketulusan hati dan penuh pengharapan. Pengertian ini dijelaskan oleh Allah dalam beberapa tempat di dalam al-Quran.

Antara firman Allah:

Maksudnya “ Berdoalah kepadaku, nescara akan Ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk ke Neraka Jahannam dalam keadaan hina dina.”

(Ghafir: ayat 60)


KELEBIHAN DAN KEUTAMAAN DOA
1- Doa merupakan tali penyambung yang kukuh antara hamba dan RabNya.

2- Doa merupakan satu bentuk ibadah kepada Allah.

3- Doa merupakan satu bentuk zikir kepada Allah.

4- Doa merupakan senjata yang ampuh bagi setiap mukmin dalam menghadapi realiti kehidupan.


ADAB-ADAB BERDOA
1- Mengikhlaskan hati kepada Allah.

2- Mengangkat kedua tangan ketika berdoa sepertimana yang dilakukan oleh Rasulullah SAW sehingga kelihatan putih dua ketiaknya sebagai tanda kesungguhan kita memohon sesuatu daripada Allah.

3- Memulakan doa dengan tahmid kepada Allah SWT dan diiringi dengan salawat kepada Nabi SAW, diikuti dengan permohonan apa-apa yang dihajatkan. Doa yang paling utama ialah memohon keampunan dan keredhaan Allah sebelum memohon perkara-perkara yang lain. Permohonan juga boleh dimohon dengan apa-apa bahasa sekalipun. Seelok-elok doa ialah ‘Doa Maksurat’ iaitu doa yang diambil dari al-Quran dan as-Sunnah, atau doa yang dibaca oleh sahabat, para tabiin atau imam-imam yang terkenal kesolehannya dan ketaqwaan mereka kepada Allah.

4- Mengadap kiblat, kecuali imam kerana imam makruh mengadap kiblat, akan tetapi disunatkan baginya mengadap makmum atau menjadikan rusuk kanannya mengadap makmum dan rusuk kirinya mengadap kiblat.

5- Memilih waktu-waktu yang mulia seperti berdoa di Hari Arafah, hari-hari di bulan Ramadhan, pada hari jumaat, waktu sahur atau tengah malam, ketika hujan turun, di antara azan dan iqamah, dalam solat fardhu, ketika sujud, selepas solat, ketika imam duduk antara dua khutbah Jumaat, sebelum magrib hari Jumaat, ketika sedang berpuasa dan lain-lain lagi.

6- Berada dalam keadaan suci zahir (tubuh badan) dan batin (hati) dari perkara-perkara kotor dan maksiat.

7- Merendah diri dan khusyu’ dan dengan penuh pengharapan agar doa tersebut diterima oleh Allah dan perasaan takut tidak diperkenankannya.

8- Berdoa dengan penuh kesungguhan dengan penuh keyakinan bahawa doa tersebut akan diperkenankan Allah.

9- Membaca doa dengan penuh ketenangan dan tidak tergopoh -gapah.

10- Merendahkan suara.

11- Pengakuan terhadap segala dosa yang telah dilakukan dan memohon keampunan dariNya.

12- Pengakuan terhadap segala nikmat dan dan bersyukur di atas segala nikmat dan kurniaan tersebut.

13- Berdoa dengan mengulang-ulangkannya sebanyak 3 kali bagi setiap permintaan dan tidak terburu-buru supaya ia diperkenankannya.

14- Tidak menyusahkan diri dengan doa-doa yang berunsur sastera (bahasa yang susah).

15- Memulangkan hak dan meminta maaf daripada orang yang dizalimi serta bertaubat dengan perbuatan tersebut.

16- Berwudhu’ sekiranya tidak menjadi keberatan dan tidak menyusahkan.

17- Tidak keterlaluan ketika berdoa seperti memohon perkara yang pelek-pelek dan tidak munasabah sebagai seorang hamba Allah dengan nada paksaan agar Allah memperkenankannya.

18- Berdoa dengan menggunakan nama-nama Allah yang Maha baik (Asma’ulla al-Husna) dn sifat-sifatNya yang Maha Tinggi dan dengan amalan soleh yang dilakukan atau dengan meminta seseorang yang soleh yang masih hidup, mendoakannya.

19- Memastikan makanan dan minuman serta pakaian yang dipakai dari sumber yang halal.

20- Melaksanakan amar ma’ruf dan nahi mungkar, agar doa kita lebih cepat diperkenankan, lantaran usaha kita membantu agama Allah.

21- Menjauhkan diri dari segala bentuk maksiat samada zahir mahupun batin.

22- Mengakhiri doa dengan berselawat ke atas Nabi SAW dan bertahmid kepada Allah.

23- Hendaklah berdoa untuk kesejahteraan iman, amal dan akhlak diri sendiri terlebih dahulu sebelum berdoa untuk orang lain.


DIANTARA SYARAT-SYARAT DO’A DIMAKBULKAN
1- Berdoa dengan penuh keikhlasan dengan terus mengharapkan agar doa tersebut dimakbulkan oleh Allah.

2- Berdoa dengan penuh kesungguhan dan tidak jemu mengulang-ulanginya.

3- Berusaha mengelakkan diri dari melakukan perkara yang dilarang dibenci oleh Allah.

4- Memastikan makanan,minuman dan pakaian yang dipakai dan rezeki yang diperolehi hasil dari usaha yang halal.

5- Memohon kemaafan dari manusia yang pernah kita zalimi atau aniyai, kerana doa seseorang tidak akan dimakbulkan sekiranya mereka menzalimi dan menganiyai orang lain dan tidak mendapat kemaafan dari mereka.

6- Mematuhi adab-adab sebagai seorang hamba yang berdo’a di hadapan Khaliqnya yang Maha Mendengar dan Maha Melihat.


DIANTARA WAKTU KEADAAN DAN TEMPAT YANG MUSTAJAB UNTUK BERDOA
1- Malam Lailatul Qadar.

2- Pada sepertiga malam yang terakhir (antara jam 3.00 hingga 6 pagi).

3- Selepas setiap solat fardhu yang lima.

4- Masa di antara azan dan iqamah.

5- Beberapa saat di setiap malam.

6- Ketika azan untuk solat fardhu

7- Ketika hujan sedang turun

8- Ketika mempersiapkan barisan menuju medan jihad fi sabilillah

9- Beberapa saat pada hari Jumaat. Menurut pendapat yang kuat, waktu yang dimaksud adalah akhir waktu solat Asar di hari Jumaat, saat khatib berkhutbah, atau saat berlangsungnya solat Jumaat.

10- Ketika minum air zam-zam beserta niat yang baik

11- Ketika sujud dalam solat

12- Ketika terbangun di tengah malam maka berdoa menggunakan doa yang ma’tsur (berasal dari Nabi S.A.W)

13- Ketika tidur dalam keadaan suci kemudian bangun di malam hari untuk berdoa.

14- Doa di Hari Arafah

15- Doa ketika seseorang dalam keadaan nazak (hampir meningal dunia)

16- Doa sesudah pujian terhadap Allah dan selawat ke atas nabi ketika tahiyyat akhir.

17- Ketika berdoa dengan menggunakan nama Allah Yang Maha Agong

18- Doa sepanjang bulan Ramadhan

19- Ketika perhimpunan umat Islam dalam majlis ‘zikrullah’

20- Doa ketika ditimpa musibah

21- Doa dengan penuh pertautan hati dengan Allah dan penuh keikhlasan

22- Doa orang terzalim terhadap orang yang menzaliminya

23- Doa ibu dan ayah untuk anaknya

24- Doa anak yang soleh untuk kedua ibubapanya

25- Doa orang yang sedang bermusafir

26- Doa orang yang berpuasa sehingga dia berbuka

27- Doa orang yang berpuasa ketika sedang berbuka

28- Doa orang yang terdesak atau terpaksa (dalam kesempitan)

29- Doa pemimpin yang adil (yang melaksanakan syariah Allah dalam pemerintahannya)

30- Doa ketika berwudhu’dengan doa yang ma’tsur( berasal dari Nabi S.A.W )

31- Doa selepas melontar Jumrah as-Sughra

32- Doa ketika melontar Jumrah al-Wusta

33- Doa ketika berada di dalam ka’abah, perlu diketahui bahwa kawasan hijir Isma‘il termasuk Ka‘bah.

34- Doa ketika berada di Safa

35- Doa ketika berada di Marwah

36- Doa ketika berada di Masy’aril Haram



DIANTARA SEBAB-SEBAB DO’A TIDAK DIPERKENANKAN
Suatu ketika seorang lelaki bertanya kepada Ibrahim bin Adham seorang tokoh sufi yang terkenal, apakah yang menyebabkan doa seseorang tidak diterima oleh Allah, Ibrahim bin Adham menjelaskan;

“Antara sebab doamu tidak diterima Allah ialah;

1- Kamu menyatakan bahawa kamu beriman kepada Allah, tetapi kamu tidak menunaikan hak-hakNya

2- Kamu mendakwa bahawa kamu mencintai Rasulullah SAW. Tetapi kamu tidak mengamalkan sunnahnya (dalam kehidupan kamu).

3- Kamu meyakini bahawa al-Quran itu adalah benar, namun kami tidak mengamalkannya (dalam kehidupan kamu)

4- Kamu telah banyak menikmati nikmat Allah, tetapi kamu tidak mensyukurinya

5- Kamu meyakini bahawa iblis dan syaitan itu adalah musuhmu, tetapi kamu menuruti segala tunjuk ajar mereka

6- Kamu menyatakan bahawa kamu meyakini tentang wujudnya syurga, tetapi kamu tidak berusaha melaksanakan amal yang boleh membawa kamu ke sana

7- Kamu menyatakan bahawa neraka itu benar, tetapi kamu kamu tidak berusaha menjauhkan diri darinya, bahkan melakukan perbuatan yang bakal mencampakkan dirimu ke sana

8- Kamu menyatakan bahawa kematian itu adalah satu kebenaran, tetapi kamu tidak bersedia dengan amalan untuk menghadapinya

9- Kamu bangun setiap pagi dan sering memperkatakan keaiban orang lain, tertapi kamu lupakan keaiban dirimu sendiri

10- Kamu selalu menghantar jenazah ke kuburan, tetapi kamu langsung tidak mengambil iktibar daripadanya, bahawa kamu juga akan dibawa ke sana.”

Wallahu’alam….


Doa Putus Cinta dan Pendekat Jodoh ini dipetik dari buku “Ikhtiar Penyembuh Penyakit” oleh Tuan Guru Dato Dr Haron Din, terbitan Darussyifa’

Doa putus cinta pertama kali


Doa mencari pasangan jodoh

IKHLAS - Mampukah & Bila Kita Harus Ikhlas?



Banyak diantara kita menyangka bahawa yang dinamakan keikhlasan itu, hanyalah ada dalam perkara-perkara ibadah semata – semata seperti solat, puasa, zakat, membaca al – Quran , haji dan amal-amal ibadah lain. Namun ketahuilah bahawa keikhlasan juga harus ada dalam amalan – amalan yang lain.

Apabila kita senyum, kita harus ikhlas. Ketika kita mengunjungi saudara kita, kita harus ikhlas. Ketika kita meminjamkan sahabat kita barang yang dia perlukan, itu juga harus ikhlas. Adakah kita lakukan itu semua kecuali semata-mata kerana Allah? kita tersenyum kepada dia bukan kerana agar dia berbuat baik kepada kita. Kita juga tidak membantu orang lain kerana takut dikatakan sebagai orang yang kedekut. Tidak wahai saudaraku, jadikanlah semua amal tersebut kerana Allah.

Rasulullah bersabda: “Ada seorang lelaki yang mengunjungi saudaranya di kota lain, maka Allah mengutus malaikat didalam perjalanannya, ketika malaikat itu bertemu dengannya, malaikat itu bertanya, “Hendak ke mana engkau?”
maka dia pun berkata “Aku ingin mengunjungi saudaraku yang tinggal di kota ini.”
Maka malaikat itu kembali bertanya “Apakah engkau memiliki suatu kepentingan yang menguntungkanmu dengannya ?”
orang itu pun menjawab: “Tidak, aku mengunjunginya sebab aku mencintainya kerana Allah,
Malaikat itu pun berkata “Sesungguhnya aku adalah utusan Allah untuk mengkhabarkan kepadamu bahawa sesungguhnya Allah mencintaimu sebagaimana engkau mencintai saudaramu itu kerana-Nya.” (HR. Muslim)

Tidaklah orang ini mengunjungi saudaranya kecuali hanya kerana Allah, maka sebagai balasannya, Allah juga mencintai orang tersebut. Tidakkah kita ingin dicintai oleh Allah wahai saudaraku?

Dalam hadis lain, Rasulullah bersabda, “Tidaklah engkau menafkahi keluargamu yang dengan perbuatan tersebut engkau mengharapkan wajah Allah, maka perbuatanmu itu akan diberi pahala oleh Allah, bahkan sampai sesuap makanan yang engkau letakkan di mulut isterimu.” (HR Bukhari Muslim)

Renungkanlah sabda baginda ini, “hanya” dengan sesuap makanan yang seorang suami yang diletakkan di mulut isterinya, apabila dilakukan ikhlas kerana Allah, maka Allah akan memberinya pahala. Sesungguhnya merupakan suatu keberuntungan yang amat sangat besar seandainya kita dapat menghadirkan keikhlasan dalam seluruh gerak-gerik kita.

Wahai saudara – saudariku yang dicintai oleh Allah, sesungguhnya yang diwajibkan dalam amal perbuatan kita bukanlah banyaknya amal, tetapi keikhlasan. Amal yang dinilai kecil di mata manusia, apabila kita melakukannya ikhlas kerana Allah, maka Allah akan menerima dan melipat gandakan pahala dari amal perbuatan tersebut.

Abdullah bin Mubarak berkata: “Betapa banyak amalan yang kecil menjadi besar kerana niat, dan betapa banyak pula amal yang besar menjadi kecil hanya kerana niat.”

Rasulullah bersabda: “Seorang lelaki melihat dahan pohon di tengah jalan, dia berkata: Demi Allah aku akan singkirkan dahan pohon ini agar tidak mengganggu kaum muslimin, Maka dia pun masuk syurga kerananya.” (HR. Muslim).

Ada waktu, kita rasa kita sudah cukup ikhlas. Berhati-hatilah. Sebab mungkin kita mampu merasakan demikian kerana kita belum diuji. Ikhlas dalam beramal ini ibarat air susu yang keluar antara saluran najis dan darah. Ia tetap putih bersih tidak tercemar, bahkan rasa darah atau bau najis pun tidak keluar bersama dengannya.

Maka kita perhatikan diri kita. Pada saat-saat pergeseran antara keinginan untuk ikhlas, dan keperluan yang mendesak datang. Maka di situlah kita ukur kualiti diri kita yang sebenar. Di situlah titik ujian dan muhasabah.
Apakah kita mampu untuk ikhlas?
Apabila kita faham makna ikhlas, dan keperluannya dalam kehidupan kita sebagai hamba, maka kita akan berusaha menjaganya sebaik mungkin, dan berusaha mewujudkannya dengan kesungguhan yang tidak terkira.

Copyright @ 2013 INSANI.